Dømmes Bane Nor og ned

ILLUSTRASJON STATENS VEGVESEN/Bane NOR

ILLUSTRASJON STATENS VEGVESEN/Bane NOR

Regjeringens ambisjoner er for høye. Det mener Bane Nor. I alle fall må flere penger på bordet, hvis de skal kunne levere på bestillingen.

DEL

MeningerHvis ikke blir det utsettelser, og Ringeriksbanen vil ikke rulle før i 2031, altså om 13 år, signaliserer Bane Nor.

Mens de lokale baneskeptikerne skrur opp lyden av Øysteins Sundes sang «Hva var det jeg sa?», kan det nok spre seg en blanding av frustrasjon og mismot.

Er vi ført bak lyset igjen? Nei. I alle fall ikke ennå.

  1. Det er ikke Bane Nor som bestemmer. Det er politikerne som bestemmer, og det må de gjøre nå.
  2. Det er ikke det minste rart at det blir litt gnisninger når politikerne både bestiller framdriftshastighet og setter budsjettet. Det er klart at Bane Nor vil se verden med litt andre briller enn Regjeringen.
  3. Det er ingen som sier at Ringeriksbanen ikke skal bygges. Bane Nor sier helt enkelt at ambisjonene som er lagt i Nasjonal transportplan gjør at det klumper seg i investeringene. Et overveldende politisk flertall står bak Ringeriksbanen og NTP-ambisjonene.

Ringeriksbanen gis lavere potensial enn de andre strekningene som skal utbedres og utvides. Det er derfor viktig at arbeidet med å avdekke sannsynlige effekter av banen, slik Høgskolen i Sørøst-Norge gjør, fortsetter. Høyere effekter, i form av trafikkgrunnlag og verdiskapning, kan løpende endre prioriteringen «vårt» prosjekt.

Regjeringen, med en imponerende offensiv samferdselsminister, har stått opp som dem som vil bygge landet gjennom ny og bedre infrastruktur. Nå må de vise at de ikke er bare vil, men også kan. Hvis ikke er fallhøyden stor.

Det skulle jo også ta seg ut dersom miljøpartiet Venstre trådte inn i Regjeringen for å bremse jernbaneutbyggingen, mens arbeidet med ny vei fortsetter.

LES OGSÅ: Reagerer sterkt på Bane Nor-utsettelse av Ringeriksbanen

En ting er hva Ringeriksbanen betyr for både Oslo-regionen og Vestlandet. De kan helt sikkert vente både ett og sju år. I regionen vår trenger vi først og fremst forutsigbarhet for å kunne drive utvikling i et tempo som er samfunnsøkonomisk riktig. Vi trenger å fjerne usikkerhet knyttet til om innbyggere mister husene sin, og når det skjer. Kommunene og næringslivet trenger å vite hvordan de skal planlegge for både befolkningsutvikling og infrastruktur. Også her må vi sørge for at pengene blir brukt riktig.

Helt enkelt: Nå må sjefen på banen og rydde opp i forvirringen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må tydeliggjøre bestillingen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags