Revy er også «big business»

SKAL SKUMME FLØTEN: Revy er «big business» for en hel region, når vi tar med ringvirkningene, skriver Bjørn Harald Blaker. Her avslører Jonas Rønning som revyfiguren "Kong Harald" og Mette Stenersen den nye profilen til Visit Innlandet.

SKAL SKUMME FLØTEN: Revy er «big business» for en hel region, når vi tar med ringvirkningene, skriver Bjørn Harald Blaker. Her avslører Jonas Rønning som revyfiguren "Kong Harald" og Mette Stenersen den nye profilen til Visit Innlandet.

Hønefossrevyen er «big business» for en hel region, når vi tar med ringvirkningene, skriver Bjørn Harald Blaker.

DEL

LederDet er en snau måned til Norges største sommerrevy begynner i Hønefoss. Ringerikinger går, tradisjonen tro, mann av huse for å få med seg revygjengens nyeste krumspring. Men først skal de handle seg noen nye klær, stusse frisyren, spise en middag med gode venner, ordne felles transport, og kanskje bestille overnatting.

Revy er «big business» for en hel region, når vi tar med ringvirkningene.

Til Jevnaker kommer det busslaster med turister, men mange av dem forsvinner like brått som de ankom. Tenk på alt de haster fra og forbi! Dette har vært litt av utfordringen til det regionale reiselivet. Vi har ikke vært flinke nok til å lage pakkeløsningene som gjør at turistene blir litt lenger. Det er en av tingene som er spisset i strategien til Visit Innlandet, den regionale reiselivsdestinasjonen som nå har fått nytt navn, ny strategi og ny profil.

LES OGSÅ: Jonas gir det lokale reiselivet nye superkrefter

Ringeriksregionen er knallsterke på kurs og konferanse. Vi har Hadeland Glassverk (HG) og det stadig større og mer internasjonalt anerkjente museet på Kistefos. Vi har unike kulinariske opplevelser, og spennende lokale råvarer og produkter. Og mye mer. Nå er siktet justert i Visit Innlandet, og oppgaven er å sy sammen pakkene som gjør at flere vil oppleve mer av Ringeriksregionen.

Med bølgene i den nye logoen til Visit Innlandet skal regionen profileres med både vann og bølgende landskap. Og slagordet passer godt for den luksuriøse følelsen av nytelse: «Skum fløten». Nei, det er ikke høyrøstet og spektakulært, men det handler om gode opplevelser.

Reiseliv er en vekstbransje, både nasjonalt og internasjonalt. Det betyr at verdiskapningen øker, og at stadig flere skal jobbe med dette i framtiden. Vi trenger flere lokale arbeidsplasser, og om vi nå ser og realiserer mulighetene, vil vi få vår del av arbeidsplassene. Det forutsetter at vi ser bredden i hele reiselivsbransjen, fra formidling på revyscenen, til middagen på Thorbjørnrud Hotell. Fra glassblåsing på HG, til målgang for det internasjonale sykkelrittet Tour of Norway.

Det handler om å se muligheter, og evnen til å lage pakkeløsninger. Det er her vi må samarbeide godt med Visit Innlandet. De kan bidra med synlighet og koordinering, men vi må se mulighetene.

Vi må lage flere gode opplevelser til øverste hylle, slik at enda flere kan skumme fløten i livet hos oss. Det blir butikk for regionen. Big business.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags