Overraskende? Tja, det burde ikke være det, men selv for Posten, som hadde skiftet til sommerdekk på alle sine biler, kom det overraskende.

Vi finner en del av årsaken til kaoset i regelverket.

Hovedregelen for bruk av piggdekk er at de må av bilen innen første mandag etter 2. påskedag. I Nord-Norge er fristen 1. mai. Unntakene finnes, men er beskrevet som «om du skal på fjellet ...», og det hinter om behov for helt spesielle behov på andre steder enn du bor.

Samtidig er sjåfører pålagt å sikre at bilen er riktig skodd for kjøreforholdene. Overtredelse kan i begge tilfeller straffes, både i form av bøter og redusert forsikringsoppgjør ved skade.

Det er unødvendig å skape forvirring om lovlighet av å kjøre med vinterdekk fram til 1. mai, med eller uten pigg.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

 

Folk gjør så godt de kan, og vil holde seg innenfor regelverket. Derfor bytter de fleste til sommerdekk tidlig, selv om de har piggfrie vinterhjul. Selv med den seine påsken i år, burde de ikke ha gjort det, særlig ikke de som har kastet seg på trenden med praktisk dekkhotell. Med dekkene på «hotell» er det spesielt vanskelig, i hui og hast, å bytte tilbake til vinterhjul når plutselig vårsnøen laver ned.

 

Denne uken har det vært kaos på veien på store deler av Østlandet, og forsikringsselskapene melder om mange skader. Dette kaoset ville vært redusert med et klarere regelverk, et regelverk som er tilpasset at stadig flere i dag også kjører med piggfrie vinterhjul, som ikke er regulert av piggdekkregler.

Reglene bør tydeliggjøres slik at fristene ikke er knyttet til bevegelige dager, som påske. Vi erkjenner svevestøvproblematikk knyttet til piggdekk på bare veier, men tar til orde for fast piggdekkfrist 1. mai, og en anbefaling for piggfrie vinterdekk fra samme dato.

Å være riktig skodd for kjøreforholdene gjelder selvsagt alltid, men det er unødvendig å skape forvirring om lovlighet av å kjøre med vinterdekk fram til 1. mai, med eller uten pigg.