Du må ikke tro alt du leser

Artikkelen er over 1 år gammel

Lettbrus farlig, sa du? Fordi du har lest det? Ikke tro alt du leser, er rådet til redaktør Bjørn Harald Blaker.

DEL

KommentarHvor farlig er egentlig lettbrus? I sommer har jeg, i likhet med titusenvis av andre, lest nyheter om at å drikke lettbrus øker faren for blodpropp og demens betydelig.

Forskere har fulgt et betydelig antall mennesker gjennom en tiårsperiode, og ut ifra hvordan konklusjonene er presentert i artiklene som nå sprer seg på nett, får vi nå endelig «sannheten» om effektene av kunstige søtningsstoffer. Eller gjør vi det?

VG, Dagbladet, NRK og TV2 har gått sammen om faktasjekktjenesten «Faktisk». De har sett vesentlig grundigere på både forskningsrapporten artiklene bygger på, og øvrig forskning. Konklusjonen deres sparker bein under «sjokkavsløringene» om lettbrus.

Les hele faktasjekken fra Faktisk under kommentaren!

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Det er riktig at det i forskningsmaterialet er en sammenheng mellom at personer som drikker lettbrus, også oftere er rammet av blodpropp og demens enn dem som ikke drakk lettbrus. Betyr det at de rammes av sykdom fordi de drakk lettbrus? Artiklene om temaet trekker den konklusjonen. Problemet er at det finnes det faktisk ikke dekning for.

Grunnene for å velge sukkerfri brus framfor brus med sukker kan være flere, for eksempel at du har diabetes. Diabetikere har forhøyet risiko for blant annet blodpropp, og det skyldes sykdommen i seg selv. At personer som får slag, blodpropp eller blir demente også drikker lettbrus, viser en sammenheng, men ikke nødvendigvis noen årsakssammenheng, og det er eventuell årsakssammenhenger som er det viktigste å lære av. Det er først vi kan si at det ene leder til det andre.

Enkelte brustyper inneholder så mye som 10 prosent sukker.

Det er mange som er skeptiske til effektene av de sukkerfrie søtningsstoffene som blant annet aspartam og sakkarin. Skepsisen kan være sunn, men foreløpig finnes det ikke forskning som bekrefter at søtningsstoffene er mer skadelig enn sukker. Derimot viser bred forskning hvilke negative helseeffekter sukker i store doser fører til.

Enkelte brustyper inneholder så mye som 10 prosent sukker. En halvliter brus har da 50 gram sukker, eller 25 sukkerbiter. Iste og en del fruktdrikker er ikke mye bedre. Det er litt å tenke på.

Det er viktig å basere seg på fakta og kunnskap. Forskningen er avgjørende for at vi kan ta riktigere valg, men like viktig er det at vi leser forskningsresultater kritisk, og ikke trekke forhastede konklusjoner, slik enkelte medier har gjort i denne sammenhengen.

Vi må ikke automatisk tro alt vi leser. Foreløpig gir ikke forskningen grunnlag til å trekke konklusjonene som nå sprer seg gjennom artikler på nett. Det betyr ikke at kunstige søtningsmidler er ufarlige, og at det er trygt å drikke store mengder lettbrus. Den usikkerheten må vi leve med.

Et variert kosthold er derfor et godt utgangspunkt. Det samme er å drikke vann, som hos oss er rent og godt, rett fra springen. Smaksett og varier med fruktskiver, sett en mugge i kjøleskapet, eller topp det med isbiter i sommervarmen, så har du smakfull leskedrikk uten søtningsstoffer av betydning.

Vi må ikke automatisk tro alt vi leser.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags