Noen ganger er det lurt å slippe stress, alt press, alle burde-tankene, og bare slappe helt av. Hvis godteriet er en del av en slik utskeielse, i helgen, eller nå som det snart er påskefri, skal ingen av moralens voktere henge seg opp i det.

Dagligvarekjedene har makt, og de velger selv hvordan de ønsker å bruke den.

Alle trenger friminutt for å bygge krefter og overskudd til hverdagens viktige jobb.

Det er en steinhard konkurranse i dagligvarebransjen. Kjedene som lover å være billigst må svare offensivt når konkurrentene hisser til priskrig. I utgangspunktet kommer det oss forbrukere til gode. Smågodt til 29 kroner kiloen er lista som nå er lagt, men også andre sjokolade- og sukkerfristelser er unaturlig lavt priset.

Les også: Tidenes billigste påskegodt?

Denne uken kom en annen nyhet: Etter at stadig flere har stumpet røyken, seiler nå dårlig kosthold opp som helsefiende nummer én i Norge. Følgelig må fokus i forebyggende helse- og holdningsarbeid flyttes den veien.

Kiwi er kjeden som har vært godt og tidlig ute her. De har ment at frukt og grønnsaker er for dyrt i Norge, og at Stortinget bør kutte momsen på disse varene. Det er ingen dårlig idé, for som vi har sett med elbiler virker prisinsentiver på forbruksvalg.

LES OGSÅ: Refser smågodtkrig

Kiwi kunne nå utnyttet posisjonen de har opparbeidet seg til å peke nese til Rema 1000 og andre som ønsker å drive priskrig på usunne matvarer. I stedet har de valgt å følge opp priskampen på smågodt. Det er synd.

Dagligvarekjedene har makt, og de velger selv hvordan de ønsker å bruke den.

Hvis de ønsker å ta et samfunnsansvar for folkehelsen, har de en tidsriktig mulighet nå ved å selge frukt og grønt med like stort tap som de nå selger sukkervarer. Det hadde vært en sunnere priskrig.

Humørløst og moralistisk? Nei, for det er mulig å ta ansvar, med et glimt i øyet.