Milliarden som trumfer tvilen

Med den milliarden som ligger i forslaget til Statsbudsjett for 2019 er Ringeriksbanenen et nytt, langt og godt steg på vei mot realisering, skriver Ringerikes Blad i denne lederen.

Med den milliarden som ligger i forslaget til Statsbudsjett for 2019 er Ringeriksbanenen et nytt, langt og godt steg på vei mot realisering, skriver Ringerikes Blad i denne lederen. Foto:

DEL

LederVi kunne stemt i tvilernes klagesang. Vi velger i stedet å følge pengesporet, og med den milliarden som ligger i forslaget til statsbudsjett for 2019 er Ringeriksbanen et nytt, langt og godt steg på vei mot realisering.

Selvsagt skulle vi sett at Regjeringen skrinla den problematiske skråstreken i framdriftsplanen. De gjorde riktignok det ved en feil i presseinformasjonen som ble lagt fram klokken 10 tirsdag. Budsjettdokumentet viser derimot at 2022 fortsatt lever i planverket til Regjeringen.

Samtidig: For hver milliard som legges i prosjektet, blir det stadig mindre sannsynlig at prosjektet skrinlegges.

Det ligger i år ekstra spenning i det forestående retningsvalget til KrF. Vil de støtte, eller kanskje gå inn i dagens regjering, eller vil de velte regjeringen ved å bygge samarbeid i sentrum/venstre? Spenningen bør derimot ikke bety usikkerhet for Ringeriksbanens del. Arbeiderpartiet er sterkt kritisk til utsettelser, og seinest før helgen understreket byråd i Oslo, Raymond Johansen (Ap) hvorfor tidlig realisering er viktig.

Heller enn å dvele ved usikkerheten, og ruge på «jeg tror det ikke før jeg får se det», bør regionen fortsette å jobbe som om Ringeriksbanen kommer snart. Hver kommune, både hver for seg og i fellesskap, har mye viktig arbeid igjen før de er klare til å håndtere den nye snarveien til Oslo. For, enten vi er forberedt eller ikke vil Ringeriksregionen bli en høyaktuell boregion for Oslo. Presset på regionen vil øke.

Hvis vi er forberedt, kan det gi regionen en sunn vekst i både lokale arbeidsplasser, kommunale inntekter og annen type utvikling som gjør at regionen blir enda bedre.

Er vi ikke godt nok forberedt, er konsekvensene opplagte. Uten gode nok planer blir veksten i beste fall tilfeldig, i verste fall på en uheldig måte.

Det er viktig å holde trykket oppe, slik at vei og bane blir realisert så snart som praktisk mulig, uavhengig av regjeringskonstellasjon. Samtidig må ikke dette stjele energi fra det å jobbe med det som er den lokale oppgaven, nemlig å lage de gode og kloke planene for framtidig vekst.

Regjeringen skal ha honnør for at de lar pengene følge ambisjonene om realisering. Milliarden i 2019 trumfer den usikkerhet som fortsatt er å spore lokalt.

LES OGSÅ: Slik skal Ringeriksbanemilliarden brukes

Det legges så mye i potten at det nærmer seg umulig å trekke i nødbremsen. Force majeure er snart det eneste som kan stå i veien for å realisere Ringeriksbanen, å avlaste Oslo, å redusere klimautslipp ved persontransport, og å stimulere til vekst i aksen Oslo-Bergen.

Derfor: Fortsett jobben med de gode kloke og gode planene. Banen kommer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags