Konkurranse liver opp byen | Bjørn Harald Blaker

Suksess: Harald Westbyn forteller om betydelig økning av omsetning etter at Gledeshuset åpnet.

Suksess: Harald Westbyn forteller om betydelig økning av omsetning etter at Gledeshuset åpnet. Foto:

– Det finnes to måter å møte utfordringer på. Du kan sitte stille og klage, eller du kan brette opp ermene og jobbe, skriver ansvarlig redaktør Bjørn Harald Blaker i lederen.

DEL

LederDet var mer enn én som spådde problemer i Hønefoss sitt uteliv da Gledeshuset åpnet. Ikke det at de var kritiske til Gledeshuset, absolutt ikke, men det kunne vel ikke være plass til enda flere tilbud i byen?

I det siste har vi kunnet lese om hva som skjer, og det er sannelig ikke lite. Brasseriet Fengselet har bygget ut med både nytt glassbygg og uteservering.

Eger & Co satser friskt med utvidelse og oppussing, i kombinasjon med flere ansatte og mer aktivitet.

På nordsiden av brua var nok noen bekymret for blant andre Peppes Pizza, men Peppes har satset, og opplever også vekst.

Hva med Ringerike kultursenter, da? Jo, de presenterer nå et kruttsterkt høstprogram med norske toppartister på rekke og rad. For publikum er det pusset opp både i Byscenen og i Bassgarasjen. Vi kunne nevnt flere.

Bjørn Harald Blaker

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad

Spådommer gjort til skamme

Hvordan er det mulig? Pessimistenes spådommer om konsekvensene av en ny aktør i byen er gjort til skamme. Det ser ikke ut for å være tapere her i det hele tatt. De som våger å satse, og gjøre tilbudet bedre for kundene sine, får som fortjent. Og vi som bruker tilbudene får mer å velge i, og høyere kvalitet. Det ser rett og slett ut for at vi nå har fått mer liv i byen allerede, akkurat slik så mange ønsker.

Det finnes to måter å møte utfordringer på. Du kan sitte stille og klage, eller du kan brette opp ermene og jobbe. De som gjør det siste har best mulighet for å lykkes. Mer enn «kanskje» er dette overførbart til både byutvikling og næringslivet for øvrig. Det handler om å bruke utfordringer som mulighet for å tenke nytt, og kanskje ta ny sats.

Ta sentrumshandel som eksempel. Det mangler ikke på utfordringer. Storhandelsklyngene utenfor sentrum trekker folk med kjente merkevarer og lett tilgang. Og netthandel gjør at de som vet hva de skal ha enkelt kan handle fra mobiltelefonen. Visst er det en utfordring, men ligger det muligheter i opplevelser, sanselighet og fysisk nærhet? Selvsagt. Er det mulig å tenke at antall kunder kan øke, selv når andre lykkes? Absolutt! Bare se på hva Gledeshuset har utløst andre steder i byen.

Suksessoppskrift

Peppes, Eger & Co, Fengselet, Gledeshuset, kultursenteret og alle dere andre som heier på hverandre, satser og får fortjent vekst: Tusen takk for at dere i praksis viser hvordan vekst skapes, og hvordan byen kan fylles med flere mennesker og mer liv.

Snarere enn krise i byen, har tilbudet blitt større. Resultatet kommer alle ringerikinger til gode. Nå er spørsmålet om flere av dem som driver virksomhet i bysentrum vil bruke det som ser ut for å være en suksessoppskrift. Gjør de det, vil det yrende bylivet mange ønsker utvikle seg, men det nytter ikke sitte stille og klage.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags