Fortsett å dele, Kammerud

Inger Kammerud er i dag lokalpolitiker, men 1. september begynner hun i jobben som byplansjef.

Inger Kammerud er i dag lokalpolitiker, men 1. september begynner hun i jobben som byplansjef. Foto:

Den lokale Høyre-politikeren Inger Kammerud (57) er ansatt som byplansjef i Ringerike. Hun har en usedvanlig bred og interessant bakgrunn.

DEL

LederIkke bare var Kammerud prosjektlederen fra Statens vegvesen som i 2013–2015 ledet konseptvalgutredningen for framtidens veiløsninger i Hønefoss.

LES OGSÅ: Statens vegvesen presenterer en miljøvennlig bypakke til to milliarder kroner i Hønefoss

Hun har også bakgrunn fra kommuneplanlegging i Lunner, og prosjektledelse for jernbane.

Kammerud har, sammen med meningsfelle Lise Bye Jøntvedt, vært en av de mest ivrige debattantene knyttet til byutvikling i Hønefoss. Det er soleklart at Ringerike har ansatt en byplansjef som, innenfor sitt fagfelt, er i god marsjfart lenge før første arbeidsdag. For alle utålmodige aktører i distriktet er det gode nyheter.

Kammerud hadde også visjonene på plass i pressemeldingen som fortalte om ansettelsen. Det kan være en styrke. Det er liten tvil om at hennes hjerte brenner for byutvikling, i en retning som gjør at menneskene skal få prioritet før bilene. Det er godt nytt for alle som tror at et bysentrum blir mer attraktivt med færre biler. Ikke så godt nytt for dem som mener bilene trengs for å få handlende til byen.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Ringerike kommune er på etterskudd i planleggingsarbeidet. Slik sett er det en stor fordel at de to nye lederne, Terje Dahlen som ny assisterende rådmann og strategisjef, og Inger Kammerud som byplansjef, er godt kjent både foran og bak «scenen». For akkurat nå, hvor det kan virke som om de forskjellige aktørene og offentlige etatene trekker i litt for forskjellige retninger, er det behov for dem som kan løs opp i knuter og finne kompromissene, slik at resultater og framdrift skapes.

Samtidig må disse, som kjenner aktørene på flere nivåer, og har evner til å finne kompromisser, ikke glemme at de nå jobber for innbyggerne i kommunen.

Vi håper de vil fortsette sin offensive tilnærming til offentlig debatt. Altfor lenge har byplanarbeidet foregått internt. Det er for lenge siden forrige folkemøte.

Vi trenger debatt om mer enn enkeltsaker og dispensasjoner. Vi må også diskutere de store strukturelle linjene, som hvor vi skal kjøre, hvor vi skal storhandle, hvor vi skal sykle, og så videre.

La oss som eksempel ta konseptvalgutredningen som Kammerud ledet. Mye vann har rent i fossen siden den ble påbegynt i 2013. Og hvis gående og syklende skal ha prioritet, slik både Kammerud og parallelloppdraget legger til grunn, hvem skal få kjøre i bykjernen, og hvordan?

Få opp farten i byplanleggingen, men sørg også for å få folk med i debatten og løsningsdiskusjonene. Det skaper løsningene som er best for flest.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags