Nå kommer bilfrie sentrum

Artikkelen er over 4 år gammel

Bildet til denne saken er et arkivfoto fra 1970-tallets Hønefoss, den gangen Søndre torg huset en rundkjøring. I dag er det bilfritt, og vi kan ikke tenke oss det annerledes.

DEL

LederHvor store deler av bysentrum blir bilfritt i framtiden, om 20 og 40 år?

Det vekker stort engasjement at Oslo nå foreslås å bli bilfritt innenfor Ring 1, allerede innen fire år. Noen gleder seg, mens andre rister på hodet og latterliggjør den nye byregjeringen. Er det mulig å gjøre Oslo sentrum bilfritt så raskt? Hva med dem som bor der? Hva med drosjetrafikk? Hva med varelevering? Spørsmålene er mange, og svarene foreløpig få.

Oslo får svare for seg selv, men hva med våre by- og tettstedssentrum? Skal vi planlegge og bygge for enkel tilgang med bil, eller er det riktig å bygge framtidens sentrum for kollektivtrafikk og mye trafikanter alene?

Temaet er særlig aktuelt i Hønefoss. Ringeriksbanen blir bare viktigere, nå som Oslo vil stanse kapasitetsøkningen til E18 vest for Oslo.

Det gjør bypakken særdeles viktig. Den må ta høyde for at Hønefoss blir et enda viktigere knutepunkt, ikke bare for byens innbyggere, men også for et stort omland.

LES MER OM BYPAKKEN: – Flere bør gå eller sykle

I serien om bruk av lokalt næringsliv har vi sett på både kvalitetene og utfordringene til sentrum.

Er det mulig å tenke seg et større område av Hønefoss bilfritt? Ja, mener Transportøkonomisk institutt, som viser til erfaringer fra andre byer.

Kontraintuitivt hevder de at et bilfritt sentrum fører til flere besøkende, og økt handel. Er det mulig i Hønefoss?

LES OGSÅ: Ordfører Kjell B. Hansen slakter bypakka

Det har vært foreslått bompengering, men det er en lett-utgave, sammenlignet med et sentrum helt uten privatbilisme.

Hvor langt vil vi gå? Hvor langt fram evner vi å tenke? Det er debatten vi må ta nå når sentrumsstrukturene for 50 år fram i tid skal fastsettes. Framtiden skapes nå.

LES OGSÅ: Men blir køene borte uten ny vei?

Ringeriksbanen blir bare viktigere, nå som Oslo vil stanse kapasitetsøkningen til E18 vest for Oslo.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags