CO₂-replikk: Pedagogisk feil å presentere det tallmessig slik | Erling Kongshaug

Av
DEL

MeningerJo Heringstad har et godt innlegg 20. juli, selv om han mener at min forståelse av de globale CO₂-risikonene er mangelfull. Det må jeg gi han delvis rett i.

Han oppgir at CO₂- utslippet globalt økte med to prosent fra 2017-18. Det er nok riktig matematisk, men etter mitt syn pedagogisk feil å presentere det tallmessig slik.

CO₂-mengden i atmosfæren er på ca. 0,035 prosent +/-, et lite tall for folk flest. Dersom CO₂-mengden i tidsrommet økte fra eksempelvis 0,036 – 0,037 prosent i, gir det en prosentvis økning på ca. 2,8 prosent, men som to ulike tallbilder.

Faktiske tallverdier er en fordel i alle sammenhenger vil jeg påstå.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags