Kåre Bech: Regjeringen prøver å bløffe prosjektet gjennom i Stortinget

LURERI: Det er politisk manipulasjon, eller lureri på godt norsk, å framstille kostnadene for Ringeriksbanen til 20 mrd. kr. når sann pris ligger flere ganger høyere, sier Kåre Bech i dette innlegget. Illustrasjon:  Jernbaneverket/Statens Vegvesen

LURERI: Det er politisk manipulasjon, eller lureri på godt norsk, å framstille kostnadene for Ringeriksbanen til 20 mrd. kr. når sann pris ligger flere ganger høyere, sier Kåre Bech i dette innlegget. Illustrasjon: Jernbaneverket/Statens Vegvesen

Artikkelen er over 2 år gammel

– Martin Kolberg er en altfor opplyst mann til å feste lit til prisen som samferdselsministeren oppgir. Det er ved denne billigutgaven regjeringen prøver å bløffe prosjektet gjennom i Stortinget, skriver Kåre Bech i dette leserinnlegget.

DEL

LeserinnleggI Ringerikes Blad 7. april er Martin Kolberg ute med anklager om regjeringens løftebrudd vedrørende Ringeriksbanen. Det synes jeg han skulle fortsette med, for det framgår tydelig at han har rett i at utsettelsen på 2–3 år er en politisk manipulasjon – som det meste ellers ved Ringeriksbanen.

Jo, det er politisk manipulasjon, eller lureri på godt norsk, å framstille kostnadene for Ringeriksbanen til 20 mrd. kr når sann pris ligger flere ganger høyere. Og hvorfor er det maktpåliggende for Arbeiderpartiet med Ringeriksbanen gjennom Hole? Er det for å få en flik av «æren» for det blå- blå prestisjeprosjektet? Eller er det Arbeiderpartiets tradisjonelle bindinger til jernbanen som så å si gjør partiet programforpliktet til, uansett pris, å støtte dette samfunnsskadelige arbeidet?

LES OGSÅ: Kåre Bech: Ingeniørkunst i Kroksund

Prøver å bløffe

Kåre Bech

Hole

Jeg husker en historie min bestefar fra Hønefoss likte å fortelle: En fattiggutt kom inn på et konditori og spurte om han kunne få kjøpt en 7-øres kake for 5 øre, men jeg har ikke mer enn 2 øre og dem har jeg mista? Martin Kolberg er en altfor opplyst mann til å feste lit til prisen som samferdselsministeren oppgir. Det er ved denne billigutgaven regjeringen prøver å bløffe prosjektet gjennom i Stortinget.

Det er i dette den store manipulasjonen ligger, ikke i formalistiske uetterretteligheter. Kolberg mener at utsettelsen skyldes pengemangel. Jeg tror han har rett i det. Det han ikke sier er at det også gjelder Arbeiderpartiet. At KrF og Venstre – i grov uforstand – også går god for de verste overgrep mot Holes gamle kulturlandskap, som bl.a. medfører kvelning av Steinsfjorden og ødelegging av Norges nest største leveområde for vannfugl i Mælingen, er bare trist. Ikke minst fordi alternativet «Nittedalslinjen» eller «Ringeriksbanen Nord» er i alle henseende en bedre løsning.

LES OGSÅ: MDG: – E16 må ikke bygges i internasjonalt fredede områder

Men siden Solvik-Olsen ikke selv har klekket ut ideen, har han bastant nektet å utrede denne linjen. Enten han vil eller ikke, er han forpliktet av loven til å gjøre det. Jeg tror at når alt kommer til alt, befinner Martin Kolberg og Ketil Solvik-Olsen seg i selskap med gutten som også ville ha litt munngodt.

Sats på Voss – Bergen

I mellomtiden kunne samferdselsministeren heller påskynde arbeidene med den farefulle delen av Bergensbanen og E16 fra Voss til Bergen, i stedet for å snakke det bort med mangel på penger, slik vi opplevde ham på NRK «Debatt», 7. april.

LES OGSÅ: Miljøpartiet: – Bruk utsettelsen til å endre planene

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags