Gå til sidens hovedinnhold

Jan Erik Gjerdbakken: Optimisme og bekymring til NTP

Artikkelen er over 4 år gammel

– Ringeriksbanen og E16 har i dag støtte for byggestart i 2021 eller tidligere, fra H, Frp, V, Krf og Sp. Det skal svært mye til at ikke disse partiene også vil utgjøre et klart flertall i det neste storting, skriver Jan Erik Gjerdbakken i dette leserinnlegget.

Leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Refleksjoner etter NTP debatten i Stortinget.

Undertegnede har fulgt debatten om Nasjonal Transportplan (NTP) i Stortinget via TV.

Det gir grunn til både optimisme og bekymring for hvordan Ringeriksbanen og E16 er posisjonert i de enkelte partiene.

Optimisme ved at flertallet nå har ryddet opp i usikkerheten om byggestart ved i praksis (gjennom komitémerknader) å fjerne /22 og fastslå byggestart til 2021.

Bekymring for hvordan en eventuell AP-dominert regjering vil forholde seg til Ringeriksbanen og E16.

Ap fremstår i debatten som svært utydelig, for ikke å si tilsynelatende helt uten øye for «våre prosjekter».

Jan Erik Gjerdbakken

Ringerike Næringsforening

 

I motsetning til Kristin Ørmen Johnsen, Trond Helleland og Morten Wold, nevnte ikke Martin Kolberg Ringeriksbanen med et ord i sitt «Buskerudinnlegg». Dette til tross for at han i lokalavisen gikk høyt på banen og uttrykte stor skuffelse over regjeringens utsettelse da NTP ble fremlagt. Siden har det vært bemerkelsesverdig stille. Hva er Ap sin mening om og standpunkt til Ringeriksbanen og E16?

Vil ha ryggen fri?

Det kan fremstå for en som ikke kjenner politikkens vesen, slik at Ap, uansett hva som måtte skje, vil ha ryggen fri. Det er mulig det er dette som er politisk kunst, men for velgerne som vil ha klare svar, skaper det nok mer usikkerhet og tvil, enn det blir betraktet som godt politisk håndverk.

Sp ved Lundteigen fremstår mer ambisiøs enn alle andre, ved å stå fast på byggestart i 2019.

LES OGSÅ: – Tidenes bløff av Senterpartiet

Hvor alvorlig ment og realistisk det er, teknisk og økonomisk, har vi ikke grunnlag for å mene noe om.

Spørsmålet som imidlertid reiser seg, er hvordan dette vil slå ut i et eventuelt regjeringssamarbeid med Ap. Skulle en evt. ny regjering endog trenge støtte fra SV og/eller MDG, er det all grunn til å tvile på om Sp vil vinne fram med sine ambisjoner. I politikkens verden er det nemlig slik at man kan bli tvunget til å være mot det man er for.

Tryggere konstellasjon

Ringeriksbanen og E16 har i dag støtte for byggestart i 2021 eller tidligere, fra H, Frp, V, Krf og Sp. Det skal svært mye til at ikke disse partiene også vil utgjøre et klart flertall i det neste storting.

Allikevel kan vi oppleve at en fremtidig avstemming i Stortinget ikke speiler dette flertallet, ved at noen kan bli tvunget til å stemme mot det man er for.

Slik bildet tegner seg og slik undertegnede bedømmer det etter å ha fulgt NTP debatten i Stortinget, synes det å være en konstellasjon som fremstår som «tryggere» enn de andre, for dem som er opptatt av å redusere usikkerheten om Ringeriksbanen og E16.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.