Jan Egil Lyng: Bruker du viljen din?

Jan Egil Lyng.

Jan Egil Lyng. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Hvordan er det med deg og din viljestyrke? Gjør du det du vil, eller gjør du det du er blitt vant til? spør Jan Egil Lyng i denne spalten.

DEL

Noe å tenke påAlle har en egen vilje, men viljestyrken og evnen til å bruke viljen er ulik.

Hvordan er det med deg og din viljestyrke? Gjør du det du vil, eller gjør du det du er blitt vant til?

Selv om man ikke har nyttårsforsetter, kan et årsskifte være en utmerket anledning til å reflektere over det som har vært, og de ønsker man har for fremtiden.

En forutsetning for å bruke viljen til å gjøre det man vil, er at man vet hva man vil.

Det høres kanskje litt flåsete ut, men jeg har i mitt virke møtt mange som synes det er vanskelig å være konkret på hva som er viktig i livet – hva man ønsker å oppnå ved hjelp av sin vilje.

Da kan det være lurt å starte med noe litt enklere – dine vaner.

Spør andre

Er du klar over hvilke vaner du har? Sannsynligvis ikke. Reflekter for deg selv over hva du har en tendens til å gjøre, men få også noen andre til å hjelpe deg.

Alle har vi vaner. Gjentatte handlinger blir vaner, og opprettholdte vaner blir etter hvert en del av vår væremåte – ting vi gjør uten at vi er bevisst at vi gjør dem.

Måten vi kommuniserer på er en typisk vane. Noen er så forsiktige i sin måte å ordlegge seg på at de blir utydelige – selv om de selv tror de er tydelige, mens andre er dominerende og avbryter andre uten å være klar over hva de gjør. Få noen til å fortelle deg hvordan du er!

Om du etter å ha reflektert over dine vaner for deg selv, og fått en eller flere til å fortelle deg hva de opplever, kommer til at du har noen vaner du ønsker å endre, får du bruk for din viljestyrke.

Krevende, men mulig

Å endre vaner er vanskelig og tidkrevende, men det går an – om du vil!

Sannsynligvis må du ved hjelp av din viljestyrke tvinge deg selv til å gjøre noe annet enn det du er blitt bevisst at du har en tendens til å gjøre.

Folk som har forsket på dette, sier at endring av en vane kan ta fra 1 til 3 måneder, og du vil helt sikkert oppleve tilbakefall underveis. Ikke gi opp!

Om du har en sterk vilje, er det enklere å endre vaner. Du bare bestemmer deg for det du vil, og gjør det.

Om viljestyrken din er svak, kan den trenes. Om du f.eks bestemmer deg for å stå opp 10 minutter før du MÅ hver dag, vil det være en utmerket viljeøvelse som du senere vil ha nytte av.

Lykke til!

LES OGSÅ: Er du takknemlig?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags