Ringeriksbanen gir miljøgevinst i Oslo | Ivar Gunnar Lia

MULIGHETER: I dette innlegget peker banevokter Ivar Gunnar Lia på de miljømessige fordelene ved å bygge Ringeriksbanen.

MULIGHETER: I dette innlegget peker banevokter Ivar Gunnar Lia på de miljømessige fordelene ved å bygge Ringeriksbanen. Foto:

Av

– Vi gleder oss til at regionen vår skal vokse seg sterkere, slik at vi som bor her får det bedre, sier Ivar Gunnar Lia i dette innlegget.

DEL

MeningerMange snakker om hvor mange som vil flytte til Ringeriksregionen når Ringeriksbanen står klar. Det er vel og bra, vi trenger vekst, men banen har også andre positive virkninger – som går motsatt vei.

I disse dager er det massive protester mot de nye bomringene i flere byer. Bomringene skal redusere biltrafikken, gi renere luft og samtidig finansiere nye trafikkløsninger i byene.

Ringeriksbanen vil gi redusert biltrafikk inn mot Oslo-gryta. Det vil si at banen vil betyr mindre trafikk i Oslo-området og dermed også mindre forurensning. Bedre P-forhold er også en bieffekt.

Ringeriksbanen er derfor et miljøprosjekt til fordel for Oslo.

I tillegg vil kortere reisetid med tog Oslo-Bergen fjerne noe biltrafikk på den strekningen.

Ivar Gunnar Lia

Banevokter

Hønefoss

Bilistene vil ved å ta toget til hovedstaden slippe belastningen ved å stå i lange køer, og de vil slippe å betale i alle de nye bommene som settes opp. Ja, bruker man toget regelmessig, så kan det tenkes at familien faktisk kan ha en bil mindre. Da blir effekten virkelig stor.

Vi gleder oss til at regionen vår skal vokse seg sterkere, slik at vi som bor her får det bedre, men vi må ikke glemme at Ringeriksbanen må settes i en enda større sammenheng.

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags