Gå til sidens hovedinnhold

Hvorfor er ikke kinoen død?

Artikkelen er over 4 år gammel

De fleste av oss har kinomuligheter både hjemme og på mobiltelefonen, men kino lever i beste velgående.

Leder Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Onsdag kunne vi lese at kinoen på Hønefoss kan vise til rekordbesøk i 2016. Trenden er den samme i hele Norge. Hva er det kinobransjen har lyktes med?

På midten av 1970-tallet begynte en liten revolusjon. Betamax var et nytt format som gjorde at spillefilmer kunne oppleves hjemme i egen stue, akkurat når vi ønsket. På 80-tallet tok utviklingen av med VHS-formatet. Mange husker at vi kunne leie både filmer og bærbare videomaskiner i kiosker og kinoutleie. I takt med at filmmediet ble mindre, bedre og digitalt, ble TV-skjermen hjemme større. Kinoopplevelsen kunne nytes hjemme.

I løpet av de siste ti årene har streaming avløst den fysiske filmen, og i dag har vi tilgang til millioner av filmer. Vi kan se dem når vi vil på mobiltelefoner, nettbrett, datamaskiner og TV.

I kjernen står ikke filmen, men kunden. Det handler om å skape opplevelser og følelser du ikke får i TV-stua hjemme.

Hvordan kan kinobransjen konkurrere med dette?

Svaret ligger i at kinobransjen har vært flinke til å utvikle og forbedre seg. I kjernen står ikke filmen, men kunden. Det handler om å skape opplevelser og følelser du ikke får i TV-stua hjemme.

De fleste bransjer møter på et eller annet tidspunkt en teknologisk utvikling som utfordrer monopol og forretningsgrunnlag. Det er da det er viktigere å fokusere på hvilke behov bransjen skal løse, enn å tviholde på gamle tankesett og produkter.

Mange bransjer må gjøre større langt større endringer og tilpasninger enn kinoene har gjort, men uansett må kundenes behov stå i sentrum. Det må være enkelt og tilgjengelig, det må gi helhetsopplevelser du ikke får andre steder, kvaliteten må være høy, og det må gi «den følelsen».

Det er kontinuerlig kundeorientering som er den viktigste og universelle innovasjonslærdommen vi kan trekke ut av kinos suksesshistorie.

Kommentarer til denne saken