Helgelandsmo-kryss til halv pris | Frederik Skarstein

GOD KAPASITET: - Dette krysset er prosjektert ved Helgelandsmoen.  - Et slikt kryss vil ha god kapasitet til næringsutvikling, sier Frederik Skarstein.

GOD KAPASITET: - Dette krysset er prosjektert ved Helgelandsmoen. - Et slikt kryss vil ha god kapasitet til næringsutvikling, sier Frederik Skarstein. Foto:

Av

- Krysset på Helgelandsmoen vil få nasjonale konsekvenser. Lokalt vil det kunne utløse et potensial av arbeidsplasser det er vanskelig å finne andre steder, sier Frederik Skarstein i dette innlegget.

DEL

LeserinnleggNye beregninger viser at Helgelandsmo-krysset på ny E16 kan bygges til litt under halv pris. Prosjektet har en positiv samfunnsøkonomi på minimum 119 millioner kroner. Det kan ikke bety annet enn at krysset må bygges!

Bergensbanens forkortelse og ny E16 koster samfunnet over 30 milliarder kroner. Det er naturlig at myndighetene leter etter kostnadsbesparende tiltak. Det er også naturlig at myndighetene leter etter delprosjekter med positiv samfunnsøkonomi. Helgelandsmokrysset er i så måte en gavepakke.

For samfunnet betyr dette over 119 millioner kroner i forbedret samfunnsøkonomi. Det er mye penger lokalt, regionalt og nasjonalt. Det tilsvarer skatteinntekter fra 750 personer i ett år.

Krysset vil få nasjonale konsekvenser. Lokalt vil det kunne utløse et potensial av arbeidsplasser det er vanskelig å finne andre steder. Det potensielle næringsområdet er på størrelse med Furuset, Økern og Slependen. Og det uten å ta jordbruksarealer!

LES OGSÅ: Lundteigen støtter E16-kryss på Helgelandsmoen: – Bevar meitemarken, og jeg signerer! 

Hole kan gå fra en pendlerkommune til å bli en kommune der du kan bo, leve og jobbe i. Flere timer med pendling kan brukes med familien. For Ringerike betyr det at vi får enda et vekstområde for nye næringer.

Ringeriksregionen må etter Ringeriksbanen begynne å se enda lenger framover. Whats next? Hvilke etableringer ønsker vi? Hvordan skal samfunnet vårt utvikle seg? Hvordan skal vi ta vare på regionens unike kvaliteter i framtiden? Et godt steg på veien er å la Hole kommune få bidra til å avlaste Oslo-regionen gjennom å åpne for en rimelig av- og påkjøring.

LES OGSÅ: Slik kan Helgelandsmoen bli – men da må det et E16-kryss til 

Jeg kan ikke begripe hvorfor Fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen fortsatt står på for en nullkryssløsning. Det virker som at de har bestemt seg, og at de selv føler at selvbildet står i fare dersom de nå igjen må snu. Grunnen til at jeg sier dette, er fordi argumentasjonen har hatt varierende kvalitet og innhold de siste årene.

FRE16 kommuniserte først at ny E16 skal bygges med kryss på Helgelandsmoen. Det er også kommunisert tidligere at et slikt kryss vil ha god kapasitet til næringsutvikling. Siden har de brukt varierende argumentasjon for å ta ut krysset. Først argumentet om at Fylkesmannen var imot.

Argumentet ble brukt helt til fylkesmannen avkreftet dette. Deretter brukte FRE16 argumentet om negativ samfunnsøkonomi. Helt til nye beregninger viser oppsiktsvekkende høy positiv samfunnsøkonomi.

I dag bruker FRE16 et eneste argument: De legger kun vekt på kostnader, ikke samfunnsøkonomi. Fabrikkerer FRE16 argumenter underveis, for å ikke tape ansikt?

Min beskjed til Fellesprosjektet er lik fjellvettregel nr. 8: Det er ingen skam å snu! Bygg et Helgelandsmokryss for framtiden!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags