Historisk vendepunkt på et svært viktig tidspunkt | Steinar Haugli

GOD BESLUTNING:  - I vår region skal det vokse mye de kommende årene, skriver Steinar Haugli, administrerende banksjef i Sparebank 1 Ringerike Hadeland.

GOD BESLUTNING: - I vår region skal det vokse mye de kommende årene, skriver Steinar Haugli, administrerende banksjef i Sparebank 1 Ringerike Hadeland. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Fra før kunne dette bli den viktigste milepælen på over 100 år i Ringeriksregionen. Med effektene av koronaviruset blir prosjektet enda viktigere for regionen, for næringslivet og for landet.

LES OGSÅ: E16 og Ringeriksbanen endelig vedtatt: – En gledens dag for regionen vår

Med investeringer på over 30 milliarder kroner, yrende byggeaktivitet over mange år, og et stort antall spennende utviklingsprosjekter som bare ventet på beslutningen, er framtiden lys for vår region – stedet der det skal vokse mye de kommende årene, og hvor mange aktører ønsker å ta en posisjon.

Kjærkomment lyspunkt

Beslutningen kommer i en krevende situasjon. SpareBank 1 Ringerike Hadeland sine lokale rådgivere er tett på næringslivet i hele regionen.

Mange av de næringsdrivende er bekymret for hvor lenge samfunnet vil gå for redusert maskin, og de er bekymret for konsekvensene av koronasituasjonen.

Fredagens melding fra departementet er et meget kjærkomment lyspunkt.

I dag ligger store utbyggingsprosjekter på vent i regionen i påvente av reguleringsplanen. Både kommunene og næringslivet i Ringeriksregionen kan nå fortsette med sine vekstinvesteringer i milliardklassen, som for lengst er i full gang, slik at Oslo-områdets nye og nødvendige bo- og arbeidsmarkedsregion blir en realitet i løpet av få år.

Alt ligger til rette for byggestart i 2021/ 2022 – med ferdigstillelse i 2028/ 2029. Kun rene formaliteter gjenstår.

Settes på prøve

I en tid med restriksjoner som setter en hel nasjon på prøve, er det viktig at det som kan gjøres for å holde samfunnshjulene i gang, blir gjort.

Likevel har også offentlige prosjekter blitt satt på vent. Heldigvis er ikke FRE16 et av disse.

Godkjennelsen av reguleringsplanen markerer «Point of No Return» for prosjektet. Regjeringen kan ikke i dag godkjenne denne reguleringsplanen – og om få måneder la være å gi FRE16 aller høyeste prioritet også i den kommende nasjonal transportplan (NTP).

Bærekraftig transport

Beslutningen åpner for mye mer bærekraftig transport mellom Norges to største byer.

Vi vil i dag gi honnør og ros til både Regjeringen og et tilnærmet enstemmig storting for at prosjektet endelig blir realisert. Vi vil også takke alle andre som har bidratt til dette.

Dette er en gledens dag for hele strekningen mellom Oslo og Bergen – via både Hallingdal og Valdres.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken