Harald Antonsen: En bomløsning som ikke rammer interntrafikken

Modifisert kartskisse fra Statens vegvesen.

Modifisert kartskisse fra Statens vegvesen.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserinnleggJeg har tidligere foreslått denne løsningen i desember 2015. Den vant ikke gehør, og jeg har vel egentlig ikke fått høre helt konkret hvorfor. Forslaget går ut på å flytte bom 2 (hovedbommen) inn i «rampekringla» i Olum-krysset og bommen mot Jevnaker blir to bommer på rampene.

På den måten unngås flere bompasseringer dersom man skal mot eller kommer fra Hønefoss og skal ta av ny E16. Bommene som plasseres på av- og påkjøringsrampene foreslås med «lav sats» og tar avgift begge veier. Veien mot Stortjern (Fv4) er dermed uten bom.

Uten bomavgift

En slik plassering vil ikke ramme beboere og en barnehage langs Fv4 i Jevnaker kommune. Trafikk internt i Jevnaker på gammel E16 og Fv4 blir derved uten bomavgift. Personlig tror jeg at en trafikkøkning i retning Lunner på veien vil bli moderat.

Harald Antonsen

Denne løsningen vil belaste trafikk til og fra Jevnaker via Olum-krysset på samme måte som bommene på Kleggerud og Bergermoen.

Mer rettferdig

Fordeler er at løsningen er konsentrert på et mindre areal, og den skiller også mellom lokaltrafikk og gjennomfartstrafikk på en mer rettferdig måte. Et eventuelt inntjeningstap ved å flytte hovedbom noe utlignes også noe ved å ha bommer på rampene begge veier, dvs. lav sats også retning Lunner inn på E16.

Ta en titt på skissen. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som er galt med den!

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags