Gå til sidens hovedinnhold

Pensum må endres

Artikkelen er over 4 år gammel

– Vi behøver ikke se mørkt på en framtid der halvparten av dagens yrker «dør ut». Vi må i stedet se på mulighetene som oppstår i digitaliseringens tidsalder, skriver redaktør Bjørn Harald Blaker.

Leder Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hackathon er det kryptiske navnet på en ny tradisjon i regionen vår. Med Kartverket i samarbeid med Difi, og med et kobbel av nysgjerrige i alle aldre, jobbes det med problemløsning og programmering gjennom et hektisk døgn. Det er et viktigere grep enn hva det kan se ut for ved første øyekast.

BAKGRUNN: Lærer koding med spill og lek

Se på dagens arbeidsmarked. Så tar du bort annenhver jobb. Det er trolig tett opp mot den virkeligheten vi utdanner dagens barn til. Ja, et sted mellom hver tredje og annenhver jobb vil bli borte. Det er ikke bruk for funksjonen lengre, etter at digitalisering og automatisering har gjort sitt.

Det blir et kunnskapsskille. Arbeidsplasser som ikke krever høy kompetanse, er mest utsatt.

Snart åpner første butikk i regionen der kundene selv skanner, pakker og gjennomfører kortbetaling. Transportbransjen vil bli snudd på hodet av selvkjørende farkoster. 3D-printere kan komme til å snu opp ned på mange bransjer, inkludert matservering.

Smart-teknologi vil kunne brukes til å gjøre ting mer effektivt, sikrere og billigere.

Vi behøver ikke se mørkt på en framtid der halvparten av dagens yrker «dør ut». Vi må i stedet se på mulighetene som oppstår i digitaliseringens tidsalder.

Jobber vil bli borte, men helt nye vil det bli behov for.

Tiden er moden for en revurdering av hva som er relevant basiskunnskap i skolen. I framtidens arbeidsmarked vil bare halvparten av dagens jobber være igjen.

I dag er det like vanskelig å se for seg hva dette er, som det for 40 år siden var å se for seg mulighetene innenfor den framvoksende oljeindustrien.

Det vi med trygghet kan si er at kunnskap blir viktigere enn noen gang. Når vi parer dette med kreativitet og mellommenneskelige egenskaper får vi noe som foreløpig ikke kan erstattes av maskiner.

Tiden er moden for en revurdering av hva som er relevant basiskunnskap i skolen. I framtidens arbeidsmarked vil bare halvparten av dagens jobber være igjen.

Vi må ikke utdanne dem til funksjonene som blir borte, men til det som skal erstatte dem.

LES OGSÅ: Max (11) og Selma (12) ble kodeinstruktører på NRK Super

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.