Gjermund Opsal: På rød løper i feil spor

Slik kan Ringeriksbanen og E16 bli ved Helgelandsmoen.

Slik kan Ringeriksbanen og E16 bli ved Helgelandsmoen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hvor skal steinmassene plasseres, og hvor mye matjord går tapt? spør Gjermund Opsal i dette leseinnlegget.

DEL

MeningerLederartikkelen i Ringerikes Blad lørdag 22. oktober uttrykker dyp tilfredshet med at den nye jernbanen, fra Oslo til Hønefoss, skal gå via Sandvika, i tunnel til Sundvollen og videre til Hønefoss. Dette beskrives som en velsignet Rød løper inn til vårt distrikt, med mange positive muligheter for utvikling. Godt for Ringerike. Godt for Osloområdet.

Den 19. oktober hadde avisen en forside som viste hvordan Sundvollen, med sitt nye stasjonsområde, kunne bli seende ut.

Her var det lite å se til steinmassene som i mellomtiden nødvendigvis må komme ut fra tunnelen.

Lite har vært skrevet om hvor massene skal plasseres, annet enn at de kan komme i veien for den eneste gyteplassen for fisk i området. Jeg har heller ikke sett en klar nok beskrivelse av hvor mye matjord som går tapt til vei og bane videre mot Hønefoss, samt hvor stort fredet våtmarksområde som blir borte.

Når vi vet at det lar seg gjøre å oppgradere gamle jernbanespor fra Grefsen, via Roa, til Hønefoss, i spor som stort sett allerede ligger der, så synes det lite lurt å bygge en dyr ny bane fra Sandvika til Hønefoss, med alle de minus som det innebærer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags