Høyre-duo: Gågate handler også om miljø

Forslaget om gågate i Norderhovsgaten og deler av Kong Rings gate har skapt heftig debatt.

Forslaget om gågate i Norderhovsgaten og deler av Kong Rings gate har skapt heftig debatt. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Gågateforslaget er et framstøt for å ta det grønne skiftet på alvor, skriver Høyres Inger Kammerud og Lise Bye-Jøntvedt.

DEL

LeserbrevDet er på sin plass å bringe et nytt argument inn i debatten om gågate i Norderhovsgaten, nemlig miljøperspektivet.

Ringerike Høyre avholdt forleden sitt årsmøte. Kristin Ørmen Johnsen, stortingsrepresentant for Høyre, var til stede og snakket om det grønne skiftet vi står overfor.

Gønt skifte og trafikk

Det grønne skiftet handler ikke bare om å utvikle nye næringer som ikke belaster miljøet med farlig utslipp.

Det handler om at hele samfunnet må endres. Skal vi redde kloden må vi begynne å tenke annerledes og grønnere.

Det gjelder hver enkelt av oss som må bytte ut gamle parafinbrennere med varmepumper, til etablerte næringer som byggebransjen og bilbransjen, matproduksjon og detaljhandel. Ikke minst handler det grønne skiftet om våre transportsystemer.

Sentrumsnære p-plasser

Undertegnedes forslag om gågate i Norderhovsgaten og deler av Kong Rings gate har skapt heftig debatt.

LES OGSÅ: Møte om gågate 3. februar

Sist ute var Børre Kongsmo, leder av sentrumsbutikkene.

Vi har forståelse for at byens forretningsdrivende er opptatt av at folk har lett tilgjengelighet til butikkene. Hønefoss er ikke Oslo der man kan bo i - og jobbe i - en bydel, og har gangavstand til det meste.

Hønefoss er regionhovedstad og handelssentrum i en langstrakt kommune, som forhåpentligvis skal bli enda større. De fleste har bil og de fleste kjører bil, og disse må kunne kjøre til Hønefoss og parkere rimelig sentrumsnært for å kunne gå inn i gågatesystemet.

LES OGSÅ: – Hva savner folk i Hønefoss sentrum?

Gågate = økt handel

Børre Kongsmo blander imidlertid sammen flere saker i sitt innlegg.

Bortfall av to-tre p-plasser, som gjøres om til handikapplasser, i Storgaten, vil ikke bety noe dramatisk for handelen i sentrum. Derimot vil en bilfri Norderhovsgate bety økt trafikksikkerhet og dermed økt trivsel for alle som bruker disse gatene. Småbarnsmødre med barnevogn behøver ikke lenger løpe over gaten, eldre med rullator slipper å føle at bilistene sneier hælene på dem.

Med økt trivsel følger økt lyst til å være i gaten, og økt sannsynlighet for å handle i butikkene der. Som en ekstrabonus forsvinner trafikkstøy og eksos.

Bor i og bruker byen

Vi heier på Haakon Tronrud, som endelig har fått starte opp byggingen av to nye boligblokker på Brutorget.

Der forsvinner noen p-plasser, men det har ingenting med vårt forslag om bilfri Norderhovsgate å gjøre.

Det Haakon Tronrud gir byen og de næringsdrivende, er mange flere mennesker som bor i byen, som kommer til å handle i sentrumsbutikkene og sannsynligvis også bruke byen på kveldstid.

De får gangavstand til det meste, og kan ta seg en tur ut for å spise en bedre middag uten å tenke på hvordan de skal komme seg hjem igjen.

Adkomsten til stasjonen

Børre Kongsmo bekymrer seg for Askeladden og Rolf Lie, som bruker Norderhovsgaten når han skal kjøre buss for tog. Denne problemstillingen underbygger undertegnedes argument om at byen trenger en god adkomst til jernbanestasjonen.

Den adkomsten kan ikke være gjennom sentrumsgatene. Dessverre valgte det forrige kommunestyret å gå inn for det såkalte Miljøkonseptet for framtidens trafikkløsning for Hønefoss. Miljøkonseptet tar ikke hensyn til Ringeriksbanen og utbygging av jernbanestasjonen, men konsentrerer biltrafikken gjennom dagens veisystem.

Nå har vi fått bekreftet at Ringeriksbanen kommer, og Hønefoss jernbanestasjon kommer til å kreve en god adkomst, uavhengig av de eksisterende trange sentrumsgatene.

Grønt skifte på alvor Børre Kongsmo etterlyser en overordnet byplan. Det gjør undertegnede også, og Hønefoss har ventet lenge. Nå synes byplanen å være på gang. Ved å starte med to gågater tar vi ikke ting på forskudd, men vi går inn i en plan.

Enda flere bygater vil høyst sannsynlig inngå i et framtidig gågatesystem. Alle KVU-konseptene for trafikkløsninger i Hønefoss foreslår stenging av sentrumsgater som ledd i byutviklingen.

Det gjelder også Miljøkonseptet, som det forrige kommunestyret gikk inn for like før valget i høst.

Hensikten med å foreslå å stenge to bygater i Hønefoss er ikke bare trafikksikkerhet, men også et virkemiddel for å få ned bilbruken i sentrum. Det er et framstøt for å ta det grønne skiftet på alvor.

Økt trafikk

Utviklingen på Hvervenkastet burde etter vår mening bekymre Børre Kongsmo. Alt taler for at de handlende vil kjøre i strie strømmer til alle de spennende detaljbutikkene som åpner der.

Alt taler for at trafikk- og miljøbelastningen på Hønengata og Kongens gate kommer til å øke.

Til slutt i sitt innlegg i Ringerikes Blad trekker Børre Kongsmo inn Odd Midtskog, som ekspert på sentrumsutvikling. «Innhold først, så gågate», sier Midtskog.

Vi, Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt, festet oss imidlertid mest ved at Midtskog understreker at han ikke kjenner Hønefoss eller Norderhovsgaten, og derfor uttaler seg på generelt grunnlag.

Det grønne skiftet, sier vi.

BAKGRUNN:

Med økt trivsel følger økt lyst til å være i gaten, og økt sannsynlighet for å handle i butikkene der.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags