Ringeriksbanen – en utopi i 2021? | Jens E. Fjeld

Kake for bane: Planene er revidert, sier Jens E. Fjeld. Foto: Beate Kold Hansen

Kake for bane: Planene er revidert, sier Jens E. Fjeld. Foto: Beate Kold Hansen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

I dette innlegget forklarer Jens E. Fjeld hvorfor han mener vi må vente lenge på ny bane.

DEL

LeserinnleggI en leder i Teknisk Ukeblad TU (24. april) rettes søkelyset mot Bane Nor sin utbygging av intercityforbindelser på Østlandet, vedrørende Nasjonal Transportplan.

Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund (med erfaring fra SAS og Widerøe) har ansvaret for infrastrukturen i Jernbaneverket. Han har fått sterk kritikk. En kritikk som i dag er sterkt dempet.

Selv de opposisjonspolitikere som gikk i strupen på Samferdselsminister Ketil Søvik Olsen, har roet seg.

LES OGSÅ: Ringeriksbanen er ikke skrinlagt | Ketil Solvik-Olsen

Jernbanedirektoratets nye sjef, Kirsti Slotsvik, har tatt Bane Nord på ordet og revidert sine planer. Frimannslund har sett jernbanens store utfordringer fremover med store utbygginger av jernbanenettet, med blant annet digitalisering av signal og styringssignaler på jernbanenettet.

Reisetiden mellom startpunkt, stasjon og endepunkt skal fungere mest mulig effektivt, slik at kundene velger tog fremfor bil.

Den store trafikkveksten vil komme fordi arbeidsmarkedet på Østlandet vil vokse.

Jens E. Fjeld

Den indre delen av Intercity skal prioriteres, hvor trafikken er størst, det vil si at Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen bygges ut før Ringeriksbanen. Dessuten er ny jernbanetunnel under Oslo nødt for å prioriteres for å øke kapasiteten.

Bane Nor sitt innspill er basert på ingeniørfaglige vurderinger, og helt overlegen politisk retorikk!

På med brynje og hjelm, og slip deres sverd!

LES FLERE INNLEGG:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags