Gå til sidens hovedinnhold

Ketil Solvik-Olsen: Ingen utsettelse av Ringeriksbanen

Artikkelen er over 4 år gammel

– Jeg vet ikke om det er valgkampen som gjør at enkelte har et behov for å være «bekymret», men jeg kan berolige med at anleggsstarten i 2021/22 ligger fast, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i dette innlegget.

Leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det har vært snakket om Ringeriksbanen siden 1850-tallet, men det har blitt med praten for tidligere regjeringer og storting. Etter regjeringsskiftet for fire år siden prioriterte vi å sette opp tempoet i planleggingen av den nye jernbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

For første gang er Ringeriksbanen lagt inn for ferdigstillelse i en Nasjonal transportplan. Det er lagt opp til anleggsstart i 2021/22. Ringeriksbanen skal nå bli en realitet.

I dag kjøres tre til fire persontog i døgnet i hver retning på strekningen Oslo–Hønefoss – Bergen. Reisen mellom hovedstaden og Hønefoss går via Drammen og tar om lag halvannen time. Enkeltspor og lang kjørevei vanskeliggjør et konkurransedyktig togtilbud på strekningen, til tross for Ringerikes sentrale beliggenhet på Østlandet.

For første gang er Ringeriksbanen lagt inn for ferdigstillelse i en Nasjonal transportplan. Det er lagt opp til anleggsstart i 2021/22. Ringeriksbanen skal nå bli en realitet.

 

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister, Frp

 

Ringeriksbanen kommer til knytte bo- og arbeidsmarkedene på Ringerike og i Oslo tettere sammen. Den vil også få stor betydning for turistnæringen i Hallingdal og gjøre togtilbudet mellom Oslo og Bergen mer konkurransedyktig mot flytrafikken.

Det nye dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss vil gi en reisetidsreduksjon på om lag én time mellom hovedstaden og Hønefoss. Ringeriksbanen vil også legge til rette for hyppigere avganger for fjerntogene mellom Oslo og Bergen og etablering av et nytt InterCity-tilbud til Hønefoss.

Jeg har registrert enkelte bekymringer for at byggingen av Ringeriksbanen skal utsettes, blant annet at den ikke skal stå ferdig før i 2030. Jeg vet ikke om det er valgkampen som gjør at enkelte har et behov for å være «bekymret», men jeg kan berolige med at anleggsstarten i 2021/22 ligger fast.

Med en antatt byggetid på 5 år er det nye dobbeltsporet klart til bruk i 2026/27. Ringeriksbanen vil da gi en helt ny reisehverdag for mange – i god tid før 2030.

LES OGSÅ: Ordføreren: – Ikke Ringeriksbane før 2030 (+)

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.