Lise Bye Jøntvedt: Når det byr seg en mulighet

MER SAMARBEID: Det er viktig at Hønefoss sentrum kan tilby alle de tjenester kundene ønsker seg. Samarbeid er stikkordet, skriver Lise Bye Jøntvedt.

MER SAMARBEID: Det er viktig at Hønefoss sentrum kan tilby alle de tjenester kundene ønsker seg. Samarbeid er stikkordet, skriver Lise Bye Jøntvedt. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er tydelig at mange av forretningene i Hønefoss sliter med å få det til å gå rundt. Da er det mer enn forunderlig at ikke alle muligheter til ekstra omsetning gripes, skriver Lise Bye Jøntvedt.

DEL

LeserinnleggTo-tre uker før jul hadde jeg en forunderlig opplevelse i en av byens skobutikker. Jeg gikk innom for å høre om de kunne blokke ut et par sko for meg. Det kunne de ikke. Samtalen gikk omtrent slik:

Jeg: Er det mulig å få blokket ut et par sko hos dere?

Den butikkansatte: Er skoene kjøpt her?

Jeg: Nei, det er de ikke.

Den butikkansatte: Dessverre, vi blokker bare ut sko som er kjøpt her. Forsøk en skomaker.

Jeg: Men byens skomaker har nettopp lagt opp. Så hva skal jeg gjøre da?

Den butikkansatte: Vi kan dessverre ikke hjelpe. Vi får så mange forespørsler om å blokke ut, at skulle vi tatt i mot alle hadde vi ikke hatt annet å gjøre.

Jeg: Kanskje det er en forretningsidé da, siden det tydeligvis er så mange som ønsker denne tjenesten?

Den butikkansatte: Vår policy er å bare hjelpe de som har handlet hos oss.

Lise Bye Jøntvedt

Kommunestyrerepresentant for Høyre

Blir litt nedtrykt

Jeg, som er særlig interessert i at Hønefoss skal utvikle seg i en retning hvor forretningene og handelen blomstrer, blir litt nedtrykt av å støte på slike holdninger.

Det er tydelig at mange av forretningene i Hønefoss sliter med å få det til å gå rundt. Da er det mer enn forunderlig at ikke alle muligheter til ekstra omsetning gripes.

Mer samarbeid

Tidligere i sommer hadde Ringerike næringsforening besøk fra Fredrikstad næringsforening. Fredrikstad var nettopp kåret som Norges mest attraktive by. De næringsdrivende i Hønefoss fikk vite hvordan 42 tomme lokaler i Fredrikstad sentrum bare i løpet av to-tre år er blitt fylt med nye forretninger. Fredrikstad sentrum har fått nytt liv og handelen blomstrer.

Kort sagt er stikkordene samarbeid mellom næringsforeningen og kommunen, like åpningstider, samarbeid om kvadratmeterpriser, gågater med mange møteplasser, p-plasser tett opp mot et bilfritt sentrumog en butikkmiks som i et kjøpesenter. Oppsummert i ett ord: Samarbeid.

LES OGSÅ: Banker og eiendomsmeglere rundt Søndre torg trekker den siste saften ut av sentrum 

Når muligheten byr seg

Sett fra et byutviklingsperspektiv mener jeg det er viktig at Hønefoss sentrum kan tilby alle de tjenester kundene ønsker seg. Hadde jeg drevet skobutikk i en situasjon hvor byens eneste skomaker gir seg, ville jeg grepet muligheten til å fylle dette hullet i byens tjenestetilbud. Kanskje i et samarbeid med de andre skobutikkene i byen, som et spleiselag.

Mangel på omsetning skyldes ikke mangel på p-plasser, var noe av det som ble understreket da Fredrikstad næringsforening var på besøk i Hønefoss i sommer. Mangel på omsetning skyldes mangel på tilbud.

LES OGSÅ: Brukte over 4.000 kroner på parkering i Hønefoss i fjor 

Sammen på nett

Stadig flere handler på nett, og mange butikker føler konkurransen på kroppen. Kan man tenke seg at butikkene/Ringerike næringsforening samarbeider om et felles nettsted der kunden treffer alle butikkene og kan se deres tilbud?

Tenk så enkelt det ville bli å drive markedsføringen: «Handle i Hønefossbutikkene? Klikk her.» Så vidt jeg vet er Amazon et av verdens mest verdifulle nettsteder i dag, på linje med Facebook. Amazon begynte som et lite nettsted der du kunne kjøpe bøker. I dag har de alt.

7 grep for smarte byer

I Teknisk Ukeblad den 30. desember har Roar Smelhus en artikkel med 7 grep for smarte byer. Han kommer blant annet inn på den trusselen netthandel representerer for byområder. Butikker og andre aktører må jobbe sammen for å gjøre et område attraktivt å oppsøke, slik at alle kan overleve. Kundesentrert innovasjon øker verdiskapningen.

Det gjelder å forstå hvilken blanding av butikker kombinert med kultur, næring og servering som gjør et område interessant. Her gjelder det også å trekke til seg flere typer mennesker. Bærekraftig vekst i en by er økonomisk vekst som reduserer miljøbelastningen og samtidig er sosialt mer inkluderende. Hele artikkelen kan leses her.

Hønefoss har alt

Etter min mening har Hønefoss alt som skal til for å lykkes. Vi er en etablert by med et definert bysentrum, vi har nærhet til fossen og elva, vi har historien vi kan bygge på, vi har all den naturen vi bare kan ønske oss like utenfor stuedøra, vi får Ringeriksbanen og ny E16.

Vi har en offensiv kommune med fokus på å legge til rette for at det kan skapes nye arbeidsplasser. Det vi foreløpig mangler er flere sentrumsnære boliger med flere mennesker som bor midt i byen og har sentrumsbutikkene som sine opplagte valg for å handle. Både fordi de ligger nærmest og fordi sentrum har møtestedene, kulturen og trivselen vi alle ønsker oss.

Men kanskje skorter det fremdeles litt på det utstrakte samarbeidet mellom alle aktører som er nødvendig for at byen totalt sett skal lykkes?

LES MER OM SENTRUMSHANDELEN:

Olav flytter salongen over gata

Anne og Kitty legger ned Stentøimagasinet

Nye Bukkene Bruse åpner til helgen

– Jeg må bruke energien min på Salt & Pepper

Lisbeth har bestemt Villa Nostalgis fremtid: – Følelsene vant 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags