Daniel McDonnell: – Få på plass folkekjære konsepter

STILLE: Det er på tide å slutte og håpe på at en eller annen kafe eller et gatekjøkken skal gjøre det koseligere fordi færre mennesker står bak driften, sier Daniel McDonnell i dette innlegget.

STILLE: Det er på tide å slutte og håpe på at en eller annen kafe eller et gatekjøkken skal gjøre det koseligere fordi færre mennesker står bak driften, sier Daniel McDonnell i dette innlegget.

Artikkelen er over 2 år gammel

– Hvis det ikke etableres franchiser som allerede varmer norske hjerter, så vil jo Ringeriksbanen fungere mot sin hensikt. Folk vil bruke banen for å komme seg ut av byen, skriver Daniel McDonnell i dette leserinnlegget.

DEL

LeserinnleggJeg ser titt og ofte henvendelser fra publikum som ønsker et større tilbud, men hvorfor er det så få meningsytere som gjør noe med saken? Fordi det er risikabelt å starte opp noe nytt.

Særlig i en liten by der aldersgruppen 45-55 år er sterkest representert. At nye trender skal dukke opp og bli brukt av kjøpesterke grupper har jeg liten tro på. Det jeg kan se for meg fungerer i et samfunn drevet av menn og kvinner født en gang mellom 1950 og 1970 er etablerte kjeder og artister som spilte gitar fra den tiden det kun var en statlig TV-kanal.

Må fungere hver dag

I småbyer er det viktigere med store tall enn hyggefaktor. På din egen platting er det mulig å gjennomføre koselige konsepter som vafler og kaffe på TV-kanna. I byen må det være drivere og ansatte som fungerer hver dag og hver time. Avvikende åpningstider, liten lagerbeholdning og variende tilnærming til kunder er grunnen til at jeg unngår butikken på hjørnet.

Mindre butikker vil tape terreng blant milliarder av museklikk og pekefingre som jakter bedre priser og større utvalg på Internett. Unntaket er konsepter som er unike og forstår markedet, og som får markedet til å forstå hva de holder på med.

Bankene på torvet har du allerede i lomma som smartphone-applikasjon. Et boliglån kan du søke deg frem til på tre minutter i skiløypa en søndag, men stekepanner og kjøleskap ser jeg ikke som lommeformat i nærmeste framtid. Med lunsjpauser på 30 minutter så har du bare tid til å kjøpe hurtigmat, og hvem gjør det bedre enn McDonalds?

I motsetning til gatekjøkkenene som selger nattmat og serveringssteder med alle rettigheter, så tilbyr McDonalds et miljø som hele familien kan benytte seg av og har åpningstider som kan tiltrekke folkemengder fra morgenen til langt ut på natten.

Folkekjære konsepter

Et slikt tilbud finns ikke på torvet i dag. Hønefoss har alle kleskjedene, det er nok av matbutikker så lenge du ikke handler på søndag, det mangler bare en McDonalds og en Starbucks før kommunen kan bli en liten metropol. Hvis det ikke etableres franchiser som allerede varmer norske hjerter, så vil jo Ringeriksbanen fungere mot sin hensikt. Folk vil bruke banen for å komme seg ut av byen.

Få på plass folkekjære konsepter som garanterer inntekter for utbyggere og innbyggere. Det er på tide å slutte og håpe på at en eller annen kafe eller et gatekjøkken skal gjøre det koseligere fordi færre mennesker står bak driften. Alle selger jo kun standardisert fryst vare og billig brasiliansk kaffe. Det eneste du sitter igjen med er at de døper rettene og kaffen sin noe kreativt på egen meny.

Så behold navnet på byen, ikke kall det det «nye» Lillestrøm eller Sandvika, la det være Hønefoss. Få inn det som det store flertallet liker med større byer og la oss alle glemme det som ikke har blitt vedlikeholdt på årevis. Tilbudet i Hønefoss er faktisk bedre enn det noen gang har vært. De som ikke ser utviklingen har heller ikke benyttet seg av byen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags