Høyre-duo: Hva kan være galt med å prøve gågate?

Gågate?  – Hva kan være galt med å prøve, spør Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt.

Gågate? – Hva kan være galt med å prøve, spør Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Folk ser ut til å ønske byutvikling, men uten forandring, mener Høyre-duoen Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt i dette leserinnlegget.

DEL

LeserbrevDet er forunderlig å registrere hvordan alle ønsker seg byutvikling men få ønsker forandring.

Endring synes å være skummelt. Se bare hvordan debatten om gågate i Norderhovsgaten har rast i Ringerikes Blad, på ringblad.no og ikke minst på Facebook. Debatt er bra, og ingen liker det bedre enn undertegnede.

Det merkelige er imidlertid at de aller fleste debatterer for biltrafikk i sentrumsgatene og mot trafikksikkerhet for fotgjengere og myke trafikanter.

Trafikksikkerhet

Bakgrunnen for vårt forslag om å gjøre deler av Norderhovsgaten og en del av Kong Rings gate om til gågate, var alle oppslagene i Ringerikes Blad om trafikkfarlige situasjoner ved Kuben.

Ved å stenge Norderhovsgaten fra Stangs gate og fram mot vareinntaket til Kuben og innkjøringen til Aasen-parkeringen vil problemet være løst.

Vi foreslo dette som en prøveordning over sommeren. Statens vegvesen, som «eier» Norderhovsgaten fordi den er en fylkesvei, grep fatt i forslaget og ville starte forsøket allerede nå i januar.

Den gang ei

Nå virker det som det likevel ikke blir noe forsøk. Gårdeierne i strøket har protestert fordi de ikke er spurt.

LES OGSÅ:

De er redde for at p-plasser skal bli borte og at handel skal forsvinne.

Ordfører Kjell B. Hansen er bekymret for prosessen. Kommunalsjef Gunn Edvardsen vil derfor sette forsøket på vent.

Vi har forståelse for alle berørte parter skal høres og gi sitt syn. Kommunale prosesser må være slik at ingen føler seg overkjørt.

Det grønne området var tenkt gågate i en prøveperiode.

Det grønne området var tenkt gågate i en prøveperiode. Foto:

Hva er galt med å prøve?

Men det er altså en prøveordning vi har foreslått, og, slik vi forstår det, veivesenet har gått inn for.

Hva kan være galt med å prøve? Ingen av oss kan vel si noe om hva resultatet blir før vi har testet det ut i praksis.

Det kan jo faktisk også vise seg at handelen blir stabil, ja kanskje øker med økt trafikksikkerhet for de handlene.

De fleste går faktisk til butikkene og de går inn i butikkene. Vi ønsker at Hønefoss skal vokse og blomstre med fortetting og flere innbyggere som bor i byen og bruker byen.

LES OGSÅ: Sentrumsekspert advarer mot å lage gågater uten å ha innholdet på plass

Flere offentlige rom

Flere innbyggere vil bety behov for flere grønne lunger og flere offentlige rom.

Vi ser for oss Nordehovsgaten med åpning mot fengselet.

Tenk å sitte på en benk på fortauet i Norderhovsgaten og se inn i fengselshaven.

Tenk å sitte utenfor Burger King og spise en burger.

Tenk å ta et rundstykke og en kopp kaffe fra Narum ved et bord på fortauet. For en perle den gaten kan bli når den blir uten trafikk.

Så la oss gjøre Norderhovsgaten bilfri, og bestemme oss for endelig løsning når vi har fått et erfaringsgrunnlag å bestemme på.

LES OGSÅ DETTE LESERINNLEGGET: Magne Nilsen: Trafikksikkerheten kan løses med enkle grep

Vi ønsker at Hønefoss skal vokse og blomstre med fortetting og flere innbyggere som bor i byen og bruker byen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags