Høyre-duo: – Bilene har styrt. Nå må vi ta byen tilbake

Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt vil ha debatt om ubehagelige prioriteringer for utvikling av byen. Bildet er fra 1970-tallet.

Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt vil ha debatt om ubehagelige prioriteringer for utvikling av byen. Bildet er fra 1970-tallet.

Artikkelen er over 4 år gammel

Bilen kan ikke ha førsteprioritet når Hønefoss skal videreutvikles, mener Høyre-politikerne Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt i dette leserinnlegget. Du kan si deg enig ellr uenig nederst under leserinnlegget!

DEL

LeserbrevEr det mulig å tenke seg et større område av Hønefoss bilfritt, spør Ringerikes Blads lederskribent onsdag for et par uker siden. Det er nettopp dette vi ringerikinger må bestemme oss for i løpet av ganske kort tid.

En ny byplan er kanskje det aller viktigste det nye kommunestyret skal ta stilling til i de kommende fire årene.

Menneskelig trivsel

Vi må bestemme oss for hva som skal være grunnprinsippet for byen. Skal Hønefoss være en by for menneskene som bor her, eller skal byen ta mest hensyn til bilene som kjører gjennom hver eneste dag?

Vi som undertegner dette innlegget, Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt, mener av vi må legge mest vekt på menneskelig trivsel.

Det betyr at bilen ikke har førsteprioritet når byen skal videreutvikles.

Vi må ta byen tilbake

Vi må være klar over at arealutvikling er en krevende oppgave i en by der det er knapphet på plass. Ikke minst i en by som vår, som begrenses av elver og en svært trafikkert gjennomkjøringsvei.

Det vil komme til å kreve noen smertelige valg. Men byggingen av Ringeriksbanen og E16 betyr at vi ikke lenger kan utsette disse valgene.

Vi har ikke lengre tid til å skyve ubehagelige prioriteringer foran oss. Hvordan skal vi fornye og utvikle og samtidig ta vare på det historiske Hønefoss? Hvordan være innovative og bygge attraktivitet for å tiltrekke oss de nye innbyggerne vi ønsker oss? Vi må ta byen tilbake fra biltrafikken.

LES OGSÅ: – Flere bør gå eller sykle

Bilen har styrt

Helt siden 60-tallet, da bilen ble allemannseie etter krigen, har bilen styrt byutviklingen. Bilen betyr både frihet, nytte og moro for de fleste av oss.

I dag er Hønefoss en bilby, men politikerne i Ringerike tenkte framtidsrettet da gjeldende byplan av 1976 ble vedtatt. Den byplanen hadde en visjon om at menneskene var viktige for byen.

Vi fikk gågate og et bilfritt torg.

Men bilismen presset seg fram. Kongens gate og Hønengata ble gjort om fra bygate til vei, og ble den transportetappen for biltrafikk som vi har gjennom byen i dag. Nå skal vi lage en ny plan. Da må vi våge å være framtidsrettet og tenke hva som vil være best for byen og menneskene her om 10 år, om 20 år, om 50 år.

Små grep

Der folk har lyst til å være kommer det flere folk til. Ofte er det små grep som skal til, som lekeapparatene på Søndre torg.

Det kryr av barn, både sent og tidlig. Alle uteserveringene gir torvet høy trivselsfaktor. Slik var det ikke før torvet ble bilfritt. Se på Kongens gate og Hønengata. Er det der folk samles for å kose seg?

Hva slags by ønsker du?

Når vi går eller sykler opplever vi omgivelsene på en helt annen måte enn gjennom et bilvindu.

De fleste som går og sykler foretrekker å gjøre det oppe på bakken, og ikke nede i underganger og tunneler.

I en by for mennesker er dette mulig, fordi bilisten må vike ved nedsatt hastighet og mindre veiareal til fordel for sykkelvei og bredere fortau.

Vi har knapphet på arealer.

Skal den plassen vi har fylles med biler eller med mennesker? Er det menneskene som skal legge premissene for utviklingen av Hønefoss, eller er det hensynet til biltrafikken? Bli med i debatten du også. Hønefoss er din by.

Si din mening i kommentarfeltet lenger ned!

LES LEDEREN OM BILFRIE SENTRUM:

Er det menneskene som skal legge premissene for utviklingen av Hønefoss, eller er det hensynet til biltrafikken?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags