Solgårds partsinnlegg om byutvikling | Lise Bye Jøntvedt (H)

ENGASJERT: Lise Bye Jøntvedt.

ENGASJERT: Lise Bye Jøntvedt. Foto:

Av

– Er det et demokratisk problem at en aktør fikk alenetid med formannskapet? Jeg mener fortsatt det.

DEL

MeningerDet var som jeg trodde. Jan Solgård framførte ikke et kåseri, men et rent partsinnlegg da formannskapet holdt sin strategikonferanse tidligere i måneden. Med litt godvilje kan jeg godskrive 10 prosent av innlegget som kåseri.

Sjekker man i Store Norske leksikon ser man at en av definisjonene på kåseri er at det ofte er subjektivt. Er det et demokratisk problem at en aktør fikk alenetid med formannskapet? Jeg mener fortsatt det.

Ny vei=mer trafikk

Som kjent har jeg i en årrekke argumentert for Vesttangenten, som skulle føre gjennomgangstrafikken fra Eikli, over elva opp forbi politistasjonen/Kuben, via jernbanestasjonen og over elva i ny bro mot Sankthanshaugen. Hadde den blitt bygget hadde Hønefoss vært nærmere et bilfritt sentrum.

Men Vesttangenten ble skrinlagt, blant annet fordi nye veier genererer trafikk. Jo lettere det er å kjøre privatbil, jo større trafikk blir det.

Privatbilen er alltid det smidigste alternativet. Dør-til-dør. Folk flest, jeg også, liker å kjøre bil. Men det er ikke sånn vi kan tenke lenger. Det er ikke god byutvikling. Det er ikke bilismen vi skal legge til rette for. Det er menneskene.

LES OGSÅ: Skjebnedager for byplanen

Folkeliv i gatene, ikke på taket

Høringsuttalelsen Jan Solgård viste formannskapet inneholder bygging av mye ny vei. Riktignok under bakken, men likevel. Forslaget har også en rekke rundkjøringer. Slik jeg ser det strider dette mot moderne byutvikling. Det skal ikke bygges mer vei.

Rundkjøringer er det farligste som finnes for syklister å begi seg inn i. Høringsuttalelsen har også andre forslag som høyere myndigheter ikke vil si ja til. Lekeplasser på byens tak, for eksempel. Fylkesmannen vil neppe godkjenne det.

Dessuten er det vel på fortauene, i gatene og på byens møteplasser vi ønsker liv og røre? Ikke på takene? Elvelangsstien fra Petersøya til Schjongslunden kan ikke legges så lavt mot vannkanten at hodene på de gående er under veinivå.

NVE har allerede påpekt at av hensyn til flom må elvelangs ligge relativt høyt og følge veibanen det nederste stykket. Statens vegvesen stiller seg neppe positivt til å grave Arnemannsveien dypere ned, og få en enda brattere bakke til og fra stasjonen. Forslaget til byplan forsøker nettopp å utjevne og unngå bakker i byen. Eksempelvis.

Lise Bye Jøntvedt

Kommunestyremedlem og listekandidat for Høyre

Ikke snuble nå

Det er sånn omkring 15 år siden jeg begynte å etterlyse en byplan for Hønefoss. Nå er vi endelig i ferd med å få det. Det vil si hvis vi ikke snubler på målstreken og gjør vedtak som betyr nye runder med fylkesmannen og andre myndigheter, og påfølgende langdryge høringsrunder.

Gjør vi det går vi inn i storfylket Viken uten en vedtatt plan som kan gi oss en plass på prioriteringslisten over hvem som skal få penger til utvikling.

Det er nok at byer i Viken som har planene klare. Nå må vi gjøre vedtak som sørger for at også Hønefoss har klare planer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags