Lise Bye Jøntvedt: - Unge ønsker seg et kinderegg

KINDEREGG: Unge mennesker ønsker å bruke fritiden sin i byen. De ønsker seg et kinderegg. Ja takk, begge deler, skriver Lise Bye Jøntvedt. Foto: Elin Harstad Iversen
Moderne byutvikling er mer enn eiendomsutvikling, skriver Lise Bye Jøntvedt i dette leserinnlegget.
LeserinnleggDet viktigste nå, når det skal lages en ny byplan, er byens trafikksystem. Det synes heldigvis å være bred politisk enighet om det. Når trafikksystemet er lagt, må den spennende diskusjonen komme om hvordan byen skal utvikles og fortettes.
Jeg ønsker meg en fortetting med kvalitet. Men hva betyr det?
På debattinnlegg i Ringerikes Blad synes det å råde en frykt for at fortetting betyr at eksisterende bygninger i sentrum skal vokste i både bredde og høyde, og stenge sol og luft ute.

Lise Bye Jøntvedt
Kommunestyrerepresentant for Høyre
Hønefoss
Samfunnsutvikling
I moderne byutvikling betyr fortetting med kvalitet at det legges vekt på å utvikle de gode byrommene, altså steder i byen vi har lyst til å oppsøke. Det betyr byrom med natur og beplantning, med shopping og kunstopplevelser, byrom med gatemøbler i gode materialer, steder der foreldre møter andre voksne mens barna kan leke i et bilfritt miljø.
Moderne byutvikling er derfor noe annet og noe mer enn eiendomsutvikling, det er samfunnsutvikling.
LES OGSÅ: Nå rives det gamle Ford-kvartalet
Rommet mellom bygningene
Byrommene ligger mellom bygningene. Så hvor skal fortettingen komme? Det er gjort mange utredninger om boligvekst i Hønefoss. Byen har store områder midt i sentrum som i dag brukes til overflateparkering. Vi har Ford-tomta og Øya-området, vi har hele meieritomta og Tippen.
Vi har området ved Mega øverst i Hønengata, Krakstadmarka og Tandberglia. De to sistnevnte blir liggende veldig sentrumsnært med gang- og sykkelvei over elva. Tenk hvor spennende disse store, tomme områdene kan utvikles på en grønn måte med moderne byplanlegging.
LES OGSÅ: Øystein Hallre: Er fortetting det eneste rette for Hønefoss?
Ja takk, begge deler
Handelen er i voldsom endring i dag. Netthandelen overtar, det viser både forskning og studier, og opplevd virkelighet. Folk ønsker seg ikke lenger pregløse shoppingsentre, men heller mer kvalitativ og varierte opplevelser som en del av sin fritid og sine sosiale opplevelser.
Det som gir en vellykket by er derfor en blanding av boliger, handel og rekreasjonsmuligheter i en tett, urban struktur. Unge mennesker ønsker å bruke fritiden sin i byen. De ønsker seg et kinderegg. Ja takk, begge deler.
LES OGSÅ: Ja takk til «hårete stopp-effekter» med gode intensjoner i Hønefoss – byen som våger
DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir