Hvor skal jeg kjøre? | Terje Olsvik

Av
DEL

MeningerDe fleste sier vel ikke nei til en ny firefelts vei når den en gang kommer.

Pendlere, fjellfolk-suvene som passerer Hønen klokka 11.00 fredagene, og 24 meter lange trailere som nesten presser hengerfestet mitt gjennom kupeen min, vil selvfølgelig juble. Tenker på godstog i barndommen – de var en opplevelse da de passerte, med sine ufattelige mange fargerike vogner med store logoer. Nå er jo godstogene nesten kortere enn et vogntog. Det mangler bare et nytt dobbeltogspor gjennom Hole-bygda, som ikke kan brukes til godstog!

Selvfølgelig vil de som tjener litt på tomtesalg i forbindelse med veitraseen og et næringsliv som øyner kompetansetilstrømning, nye arbeidsplasser og økt befolkningsmengde med muligheter for mer penger i omløp, glede seg over en ny vei.

Terje Olsvik

Bilist med god tid.

Så er det de få som iherdig, og med innbitt energi, stiller betimelige spørsmål ved alle mulige problemstillinger som vil oppstå før, under og etter byggingen.

Personlig har jeg snart kommet til den siste reis, så jeg trenger ikke noe firefelts vei – ikke tofelts heller. 

Jeg trenger ikke flere veier med bomavgifter! Look to Drammen og Oslo, som nå vil få så mange bommer at vanlige familier, som må betale selv, vil måtte betale en høy pris – for hva, egentlig?

Jeg ble glad da utbyggingen fra Sandvika inn til Oslo ble utsatt. E16, blindtarmen til den nåværende E16 fra Bergen til Stockholmstraktene.fungerer helt ok for meg. Den kommer også selvfølgelig til å få bomavgifter. Men dersom veien engang kommer, hvor skal jeg ta av veien når jeg skal til Jevnaker, fra Oslo?

Skal jeg, som nå, ta av ved Sundvollen, over Steinssletta og over Haug, eller blir det avkjøring ved Helgelandsmoen? Eller skal jeg ta av ved en avkjøring inn til Hønefoss? Eller er planen at jeg skal kjøre den lengste strekningen rundt til Hensmoen og den nye veien til Jevnaker?

Dersom jeg kun skal til Sundvollen, ser det ut som om jeg ikke vil benytte den nye veien i det hele tatt, og det gjør meg ingenting.

Skrinlegg alle nyveiplanene. Ta det rolig og pent, og øk fartskontrollene. Uansett hvilken hastighet som er tillatt så er det en del som konsekvent må ligge minst 30 prosent høyere.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags