Fra Hvervenmoen til Gummikrysset – uten lyskryss! | Hans Einar Thorset

KART: Slik ser innsenderen for seg at flyten i trafikken kan bli bedre.

KART: Slik ser innsenderen for seg at flyten i trafikken kan bli bedre.

Av

– Kanskje byplanen kan få lagt inn noen begrensninger på venstresving, og således komme nærmere et køfritt Hønefoss? spør Hans Einar Thorset i dette innlegget.

DEL

InnsendtJeg leser flere gode innspill til byplanen, men savner fokuset på trafikkflyt. På strekningen mellom Hvervenmoen og Gummikrysset er det i dag mange trafikklys. Dette fører til kø og ujevn kjøring.

Men er det egentlig nødvendig å ha så mange lyskryss? Noen har foreslått lange tunneler under byen. Sikkert en god løsning, men det vil koste ganske mye. Og mange har sikkert tenkt på om vi kan ha flere rundkjøringer, men rundkjøringer i alle kryss tar mye plass. Men kanskje det finnes en annen løsning, som har lav kostnad og samtidig gir god flyt i trafikken?

Hvorfor kø?

Utfordringen med trafikkflyt i byer oppstår når biler skal svinge til venstre. Da må biler i motgående trafikk stoppe opp, og det oppstår kø bakover. Lyskryss er derfor ofte satt opp på slike steder der det er mange biler som skal svinge til venstre. Da må bilene vente på tur før de får kjøre, men køen blir ikke borte.

Der det er flere små sidegater inn på en samlevei (slik som langs Osloveien, Kongens gate, og Hønengata), så er lyskryss nyttig for dem som skal til venstre, kommer fra sideveien og skal rett over samleveien, eller for fotgjengere.

Men for trafikken som helhet så kan lyskryss i alle slike kryss bli mer som en «bjørnetjeneste».

For når det er mulig å kjøre til venstre i alle kryss, samtidig som de fleste skal rett fram, så oppstår kø og ventetid. Men er det egentlig nødvendig å gi alle biler mulighet til å kjøre til venstre i alle kryss? Og må alle biler fra sideveiene ha tilgang til å kjøre rett over veien? Og kan fotgjenger gå litt lenger før de krysser veien?

Hans Einar Thorset

Midtdeler?

For hvis vi kan sette noen små begrensninger på disse tilfeller, så oppstår det store muligheter! Vi kan da sette opp midtdeler/midtskille i veiene, og lede trafikken gjennom noen få større rundkjøringer.

Biler trenger da ikke lenger stoppe opp i lyskryss, eller stoppe for å vente på biler foran som skal til venstre. Og fotgjenger/syklister kan ledes under veien i små tunneler. Kanskje kan også flere parallelle gater benyttes som enveiskjørte gater (slik som Strandgata/Torvgata), for da er det ingen problem at bilene svinger til venstre.

Det avgjørende for jevn trafikkflyt er å unngå mulighet for å svinge til venstre der det finnes motgående trafikk.

Hvis for eksempel en av de få rundkjøringene da legges på Tippen, og noen skal kjøre fra Hønefoss kirke og til Søndre torg. Så må de med dette forslaget først kjøre ned til rundkjøringen på trippen, og så tilbake til krysset før de kan svinge inn til Søndre torg.

Det blir litt lenger kjørelengde, men de trenger ikke vente på lyskryss, så kanskje samme tidsbruk. Men all den andre trafikken slipper da å vente på denne ene bil som skal krysse veien, så for den trafikken som helhet er det store tidsbesparelser for at den ene bilen må kjøre litt lenger.

LES OGSÅ: Liv protesterer mot dyrere parkering: – Må stikke finger'n i jorda!

Billig trafikkflyt!

Med en slik variant så tror jeg mye av bilkøene i Hønefoss vil forsvinne. Vi får god flyt i trafikken, samtidig som det også vil koste vesentlig mindre enn tunneler under byen.

Kanskje byplanen kan få lagt inn noen begrensninger på venstresving, og således komme nærmere et køfritt Hønefoss?

LES OGSÅ: Foreldrene frykter for barnas sikkerhet: – Det blir for farlig å gå til skolen
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags