Høyre-duo: Ja til sykkelby = nei til rundkjøringer

Sølvi Bergerud og Magnus Langstrand har forventninger til at Hønefoss skal bli sykkelby. Dette støtter forfatterne av dette leserinnlegget.

Sølvi Bergerud og Magnus Langstrand har forventninger til at Hønefoss skal bli sykkelby. Dette støtter forfatterne av dette leserinnlegget. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Jo flere rundkjøringer, jo mer håpløst å sykle, mener Høyre-politikerne Inger Kammerud og Lise Bye Jøntvedt i dette leserinnlegget.

DEL

Leserbrev Hønefoss skal bli en sykkelby, leser vi i Ringerikes Blad.

Kjempefint!

Mange ønsker å sykle, men kvier seg også. Forleden var det et oppslag om noen som var blitt påkjørt i sykkelfeltet.

Så hva betyr det at Hønefoss skal bli en sykkelby? Hvilke grep og prioriteringer vil det kreve?

Bilen får ikke prioritet

Ett svar på det spørsmålet er at vi heretter ikke kan velge trafikkløsninger som prioriterer bilen.

Hver gang det skal gjøres inngrep eller endringer av veier, gater, lyskryss og fortau må vi tenke på hva som gjør forholdene enklere for syklister og andre myke trafikanter.

Det blir en ny måte å tenke på for alle de som irriterer seg over at trafikken glir tregt i Kongens gate og Hønengata.

Bra med rundkjøringer?

Rundkjøringer blir ofte trukket fram som løsningen på køproblemene i sentrum.

«Beviset» får vi de gangene lyskryssene blinker gult i Kongens gate og gir flyt i gjennomgangstrafikken.

LES OGSÅ: Tomler opp for lyskryss-forsøk

Hvor vanskelig det blir for kryssende trafikk, og hvor farlig det samtidig blir for syklende og gående er det færre som tenker på.

Rundkjøringer har som oppgave å få trafikken til å gli lettere. Rundkjøringer er til for bilen.

Lyskryss har som oppgave å få hastigheten ned og gjøre det trygt for folk som ønsker å krysse veien. Lyskryssene er til for de myke trafikantene. De som går, triller barnevogn eller sykler. Sykkelbyen Hønefoss kan neppe prioritere rundkjøringer.

Ja til sykkelanlegg

Si ja til sammenhengende sykkelanlegg gjennom Hønefoss!

LES OGSÅ: – Flere bør gå eller sykle

Det er ikke lenge til Hønefoss får en ny rundkjøring som skal fordele trafikken mellom Idrettsparken, Kongens gate og Storgata.

En rundkjøring må vi leve med i sykkelbyen Hønefoss, men Her ønsker de å bygge rundkjøring, så vidt vi vet.

Vi spør oss om hvilke prioriteringer planleggerne har gjort når krysset ved høgskolen skal bli rundkjøring.

En ting er sikkert, nemlig at det er umulig å lage sammenhengende sykkelanlegg i et bymiljø der det er rundkjøringer!

Er det tenkt at studentene skal bruke bil framfor sykkel? En rundkjøring i dette krysset vil prioritere biltrafikken og blir nærmest en oppfordring til å bruke bil.

Burde prioriteringen heller vært å gi syklistene og fotgjengerne den korteste og tryggeste veien? Hva mener høgskolens studenter? Hva mener du?

Det er umulig å lage sammenhengende sykkelanlegg i et bymiljø der det er rundkjøringer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags