Audun Hammer Hovda: Dette blir for dumt, Brakar

Forslag: Audun Hammer Hovda foreslår nytt nasjonalt ungdomskort til 200 kroner måneden så alle kan reise miljøvennlig hvor enn de vil. Foto: Ole Martin Solberg

Forslag: Audun Hammer Hovda foreslår nytt nasjonalt ungdomskort til 200 kroner måneden så alle kan reise miljøvennlig hvor enn de vil. Foto: Ole Martin Solberg

– Jeg håper dere forstår at ikke alle har fast jobb, at ikke alle har god lønn, og at ikke alle har råd til de ekstreme prisene dere presser på oss, skriver Audun Hammer Hovda i dette leserinnlegget.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserinnleggFra 1. februar endret Brakar prisreglementet sitt. Disse endringene innebærer blant annet at aldersgrensa på barnebillett senkes fra 20 til 18 år, at prisen på rute 200 økes, og at studentbilletten kuttes helt ut.

Nå betaler jeg 310 kroner i måneden for å komme meg til skolen, det tilsvarer 3.720 kroner i året. Fra og med dagen jeg blir myndig kan jeg ikke lenger kjøpe ungdomskort, men må betale for 30-dagers periodebilletter. Hver av disse koster 830 kroner, noe som blir totalt 9.960 kroner i løpet av et år. Det er en økning på 6.240 kroner hvert eneste år.

Forferdelig strategi

Hvis målet deres er å få studenter, pendlere, og andre under 25 til å reise kollektivt, så syntes jeg dette var en forferdelig strategi. Jeg håper dere forstår at ikke alle har fast jobb, at ikke alle har god lønn, og at ikke alle har råd til de ekstreme prisene dere presser på oss.

Har jeg mistforstått?

Så langt jeg kan skjønne, er tanken bak kollektivtransport nemlig at transporten skal være kollektiv. Måten Brakar oppfører seg overfor unge i Buskerud tyder på at jeg tar feil. Dette gjelder ikke bare pengene heller. Jeg trodde samfunnet hadde kommet seg langt nok til å forstå at klima- og miljøkampen er ekstremt viktig for vår framtid, så jeg ble ekstremt skuffet når selv busselskapene henger etter.

Nasjonalt ungdomskort

Det Norge trenger er nasjonal satsing på grønn transport, spesielt rettet mot ungdom. Norge trenger et nasjonalt ungdomskort på 200 kroner, så alle kan reise miljøvennlig hvor enn de vil. Vi trenger større studentrabatter så en ikke skal straffes for å være fattig, og vi trenger et nytt øknomisk system som setter omtanke over omsetning.

Et rettferdig kollektivtilbud er mulig!

LES OGSÅ: Nå blir det dyrere å ta buss for unge under 20 år

Her er svaret fra Brakar:

Feil om busspriser for unge

Audun Hammer Hovdas leserinnlegg i Ringerikes Blad den 2. februar inneholder en rekke feil ang. pris på bussen. 

Studentbillett er ikke kuttet. Den kan alle med studentbevis kjøpe, og gir rabatt på 40 % på ordinær periodebillett. Billetten koster da kr. 498,- kroner. Det er 48 kroner mer enn Brakar 20/25, og utgjør 576 kroner mer per år – ikke 6 240 kroner mer per år, slik Audun Hammer Hovda skriver. 

Også lærlinger med lærlingebevis kan bruke studentbilletten. Lærlingebevis får man ved å henvende seg til Fagopplæringsseksjonen i Buskerud fylkeskommune. 

Ungdomsbillett til 310 kroner kan kjøpes inntil fylte 20 år, ikke til 18 år. 18 år-grense er for enkel barnebillett. Med unntak av Østfold har alle andre fylker 16 år. I forslag til felles grense som Vegdirektoratet har oversendt Samferdselsdepartementet er forslaget at det skal være 18 år.

Grunnen til at Brakar 20/25, som ga fri reise i hele fylket til kr. 450,- pr måned, er kuttet, og aldersgrense for barnebillett er redusert, er årets budsjettbehandlingen i fylkestinget.

Behov for å kutte i budsjettet gjorde at også Brakar var nødt til å finne innsparinger. Alternativet var å kutte i antall avganger. 

Det viktigste vi kan gjøre for å få flere til å reise kollektivt er å kjøre så ofte vi kan – dvs. det er viktig å opprettholde antall avganger – og aller helst øke de. Det jobber vi for å få til i Ringerike.

Kjersti D. Nordgård
Salgs- og markedssjef, Brakar

Audun Hammer Hovda

Ung bussbruker

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags