Terje Sundfjord i Brakar: Flere tar bussen på Ringerike nå

Endringer:  – Det tar litt tid før endringer gir resultater, skriver Terje Sundfjord i Brakar.

Endringer: – Det tar litt tid før endringer gir resultater, skriver Terje Sundfjord i Brakar. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– I mai i år kunne Brakar for første gang notere vekst også på de lokale linjene i området. Da stod jubelen i taket, skriver Terje Sundfjord i dette leserinnlegget.

DEL

LeserinnleggSvar til Wenche Trønnes og Else Marie Simonsen

I dag reiser flere kollektivt enn på lenge i Ringerike og Hole. Før Brakar tok over ansvaret for busstilbudet i dette området sommer 2015, var det nedgang i reisetall nesten hver eneste måned i flere år.

Fra 2012 til 2016 sank antall reiser fra 905.493 til 720.761. Det er nedgang på hele 20 prosent - på bare fire år. Bussen mistet i snitt over 3.800 kunder hver måned! Det er en dramatisk og kritisk nedgang.

Satse der det bor mye folk

For å bedre tilbudet har vi siden høsten 2016 flyttet avganger fra linjer med få kunder, til linjer hvor det er godt markedsgrunnlag. All erfaring fra andre steder viser at når man satser mer på buss der det allerede bor mye folk - reiser folk enda mer kollektivt. At bussen går ofte, kjører i fast mønster og så raskt som mulig fra A til B, er suksessfaktorer for å få flere til å reise med den.

Terje Sundfjord

Adm. dir i Brakar AS

Flere som reiser kollektivt gir også en miljøgevinst. Dette er prinsippene Brakar styrer etter for å få flest mulig til å velge buss framfor bil. Derfor kjører ikke bussen via Utstranda eller stopper på holdeplasser langs E16 lenger.

Fra nedgang til jubeltall

Det tar litt tid før endringer gir resultater. Sakte, men sikkert har den negative utviklingen snudd, og månedlig nedgang på 3-4 prosent har gradvis bremset opp. Linje 200 Hønefoss – Oslo sank aldri i antall reiser, selv om vi kuttet nevnte strekninger og noen holdeplasser. Og i mai i år kunne Brakar for første gang notere vekst også på de lokale linjene i området.

Da stod jubelen i taket både hos oss og Nettbuss som kjører for oss.

Bybusser linje 222, 223 og 228 i Hønefoss har hittil i år hatt en vekst på 8,1 prosent sammenlignet med i fjor. Totalt har vi vekst på 1,1 prosent i hele området per juli.

Nye endringer i høst

Nå i høst flytter vi igjen på avganger. Denne gangen flytter vi på sommeravganger med få kunder og har fått til sammen hele 36 avganger lørdag og søndag på linje 223 og 228. Kundeundersøkelsene våre viser at bedre tilbud i helgene er noe av det befolkningen i Hønefoss og omegn etterspør mest.

Flere reiser

Vi forventer at omleggingen vil gi ytterligere vekst i antall reiser.

Brakar har fått en viktig oppgave fra Buskerud fylkeskommune: Å få flere til å reise kollektivt.

Dette er nedfelt i vår avtale med fylkeskommunen og i vår formålsparagraf.

Brakar har ingen mål eller krav om økonomisk profitt, kun krav om å holde årlig budsjett.

Reisetallene viser at vi lykkes. Vi forstår selvfølgelig at alle helst vil ha en buss rett utenfor sin dør.

Brakars oppgave er å ivareta helheten på best mulig måte for storsamfunnet og å få kundene raskest mulig fram. Det er oppskriften for å få flere til å reise kollektivt.

Brakar

Brakar AS er ansvarlig for utvikling, drift og samordning av kollektivtransport og skoleskyss på vegne av Buskerud fylkeskommune

Brakar konkurranseutsatte kontrakt i Ringerike og Hole fra og med sommer 2016. Kontrakten ble tildelt Nettbuss Sør AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags