Else-Marie Simonsen: Brakar igjen og igjen

FOR OSS: Det er Brakar som er til for OSS, ikke VI som er til for Brakar, sier Else-Marie Simonsen i dette innlegget. Foto: Brakar

FOR OSS: Det er Brakar som er til for OSS, ikke VI som er til for Brakar, sier Else-Marie Simonsen i dette innlegget. Foto: Brakar

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Er det ikke snart på tide å inndra konsesjonen til Brakar? Da Timeekspressen kjørte kom vi til og fra og kunne kjøre bussen hele året! Med Brakar er det både dyrt og tungvint – å legge ned ruta over Utstranda var helt bak mål.

Langs Utstranda ligger flere campingplasser og hytter, hvor en forelder gjerne er med barna hele sommerferien og den andre forelder kommer i helgene.

Else-Marie Simonsen

Mange har tidligere også bodd på campingen/hyttene hele sommeren og pendlet til og fra Oslo, nettopp fordi bussen gikk ofte og kjørte Utstranda der campingene og hyttene ligger. Det er helt horribelt at man skal være avhengig av bil for å kunne komme til og fra uten å bruke en hel for- eller ettermiddag.

Inndra konsesjonen til Brakar, eller forlang at de gir tilbud til brukerne. Det er Brakar som er til for OSS, ikke VI som er til for Brakar! Sommerruter? Skjerp dere, Brakar, og vær i alle fall ærlige når dere går ut med informasjon!

Dette svarer Brakar:

Bestillingstilbudet til Utstranda går som normalt i sommerferien. Linje 200 Hønefoss – Oslo går fortsatt hver halvtime i rush og hver time ellers på dagen i hele sommer.

Når det gjelder selve busstilbudet til Utstranda ble det endret for snart to år siden, dvs. høsten 2016.. Dette gjorde vi etter en dramatisk nedgang i antall bussreiser på Ringerike over flere år. Fra 2012 til 2016 sank antall reiser fra 905 493 til 720 761. Det er nedgang på hele 20 prosent - på bare fire år. Bussen mistet i snitt over 3.800 reiser hver måned! Da var det nødvendig å gjøre noe. Vi gjorde derfor en omprioritering ved å kutte avstikker.

Dette bremset først opp nedgangen, før antallet reiser sakte begynte å vokse. I fjor hadde vi vekst på ca to prosent både lokalt og på linje 200. Hittil i år ligger veksten på linje 200 på 2,6 prosent, på lokallinjene 2,1 prosent.

På lokallinjene kjører vi ikke skolebusser i sommerferien. Dette er ikke nytt i år, men gjelder hver sommer. I tillegg flytter vi en del kilometer fra avganger/linjer som har et svært lavt antall reiser.

På Ringerike er snittet på avgangene vi kutter under 2,5 passasjerer. Kjøringen vi omprioriterer på Ringerike i sommer vil bli brukt til å styrke busstilbudet på linje 223 Haugsbygd – Hønefoss, 228 Haldenjordet - Hvermenmoen og linje 200 til Oslo fra og med august. Totalt skal kilometerne vi omprioriterer i sommer totalt gi ca 160.000 nye reiser i Buskerud.

Vi har for øvrig redusert prisen på flere billetter på linje 200 siden Brakar tok over tilbudet. Periodebillettene er blant annet redusert med 1.000 kroner pr måned etter ekstraordinær bevilgning fra fylkestinget til dette.

Kjersti D. Nordgård, salgs- og markedssjef, Brakar AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags