Hvor mange år klarer Bane Nor å se framover? | Fredrik W. Skarstein

Slik er det planlagt at den 23 kilometer lange tunnelen på Ringeriksbanen skal bli. Denne illustrasjonen er fra Bærumstunnelen, som er bygget på samme måte.

Slik er det planlagt at den 23 kilometer lange tunnelen på Ringeriksbanen skal bli. Denne illustrasjonen er fra Bærumstunnelen, som er bygget på samme måte. Foto:

Av

– Etter alle lovnadene ser det nå ut til at Bane Nor ønsker å gi oss her oppe på Ringerike et mindre bra prosjekt, skriver Fredrik W. Skarstein i dette innlegget.

DEL

MeningerI onsdagens avis sier direktør for Infrastrukturdivisjonen i Bane Nor, Vibeke Aarnes: «Vi planlegger å drive jernbane her i mer enn hundre år».

I Bane Nors egen reguleringsplan er det beregnet at Ringeriksbanen skal bygges for å drives i 75 år. Unntaket er Helgelandsmoen; der skal Ringeriksbanen bygges for å drives i 40 år.

Rydd opp!

Bane Nor bør rydde opp i sine tallgrunnlag, slik at de kan levere mest mulig kvalifisert kommunikasjon og regnestykker på samfunnsnytten av prosjektet. 40, 75 eller over hundre år har stor innvirking på beregning av samfunnsnytten av hele prosjektet, og deler av det. Jo lenger levetid, desto bedre nytte.

På Helgelandsmoen vet vi nå hva beregningene hittil har ført til; det anbefales ikke å bygge motorveikryss fordi Bane Nor har regnet med at Ringeriksbanen og ny E16 skal stå der kun i 40 år.

Frederik W. Skarstein

Eiendoms- og næringsutvikler på Helgelandsmoen.

Fjerne stasjon?

Er det flere delprosjekter som lider samme skjebne? Vi hører her på Ringerike at krefter i Bane Nor også ønsker å fjerne stasjonen på Sundvollen, mest på grunn av kostnadene, sett opp mot samfunnsnytten.

Det går også rykter om at ny flott jernbanestasjon på Hønefoss skal skaleres ned på grunn av liten samfunnsnytte.

Etter alle lovnadene ser det nå ut til at Bane Nor ønsker å gi oss her oppe på Ringerike et mindre bra prosjekt. Legges det på noe kan vi få et meget bra prosjekt, og som gavner oss vesentlig mer. Det vil gi Ringeriksregionen og Norge vesentlig bedre samfunnsnytte.

LES OGSÅ: Slik kan Helgelandsmoen bli – men da må det et E16-kryss til

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags