Suksess smaker bedre enn fiasko

Suksess smaker bedre enn fiasko, sier Aage Thorsen, som selv har opplevd stor suksess i næringslivet og med fotballen i Hønefoss BK.

Suksess smaker bedre enn fiasko, sier Aage Thorsen, som selv har opplevd stor suksess i næringslivet og med fotballen i Hønefoss BK. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vi liker smaken av suksess. Den fremgangen og suksessen som kan nytes av fellesskapet, er morsommere, mer meningsfull og mer velsmakende enn noe annet, skriver Aage Thoresen.

DEL

Leserinnlegg

Suksess smaker bedre enn fiasko. Det vet alle som har prøvd begge deler.

På vår vei møter alle flest hverdager. Noen er grå -andre er lystigere. Hvis man står opp om morran og lærer av sine feil, blir resultatet garantert flere solskinnsdager.

AKA-suksess

Da AKA opplevde suksess i Osloveien tidlig på 1980-tallet, var faren min pensjonist. Likevel var han førstemann på varemottaket kl. 05.30 – hver dag.

Han mente det var viktig å kontrollere varene. Jeg klarte aldri å overbevise han om at vi hadde flust av dyktige medarbeidere som kunne ta den jobben.

Gamle Thoresen hadde et poeng. Uansett hvor stor og vellykket du tror du er, så er det en tabbe å undervurdere detaljene. De kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Nå er jeg selv pensjonist, og oppleves tidvis som en pest og plage. Nå har jeg tatt eierskapet til detaljene. Jeg aksepterer noen oppgitte blikk fra de unge og håpefulle i bedriften....

Store veivalg

Det er ikke bare detaljer mange Ringerikinger er opptatt av for tiden. Store veivalg ligger foran oss. Vår felles fremtid ligger i potten. Mange fornemmer at diskusjonene, prosessene og avgjørelsene kan få store konsekvenser. Dyktigheten vi utviser nå, vil vi få betalt for siden. Dumskapen likeså.

Store avgjørelser avstedkommer mange diskusjoner. Noen er forståelige og logiske. Andre er ingen av delene. Hvordan man definerer et godt lokalsamfunn avhenger av hva man prioriterer, og hvilke verdier man har. Forskjellene må vi respektere. Likevel vil det være en styrke om vi enes om noen konkrete mål.

Jeg vil tro at de fleste er enige om at det er bra for fellesskapet at det skapes flere moderne arbeidsplasser i Ringeriksregionen. Jeg tror også mange foreldre og besteforeldre håper på noe vi ikke har opplevd på et par generasjoner: Nemlig at flertallet av barna og barnebarna våre opplever regionen som attraktiv, og velger å bosette seg her etter endt utdannelse.

Kunne vi være enige om disse to målene, har vi kommet et stykke videre på veien mot en mer spennende region. Da kan vi starte en mer målrettet jobb med å finne ut hva som kreves for å lykkes, og deretter levere «varene».

Noen har analysert AKAs styrker og svakheter og konkluderer med at vi kjennetegnes av en ekstrem enkelhet. Jeg er sannsynligvis veldig enkel.... Derfor har jeg alltid tatt dette som et kompliment.

For fattern på varemottaket i Osloveien, var oppgaven også enkelt definert: Han ville forsikre seg om at det som kom inn i butikken var førsteklasses varer. Det skulle være det vi hadde bestilt - i det antallet vi hadde betalt for. Bommer du her, kan selv store butikker gå over ende. Det visste gamle Thoresen.

Må investere

Ettersom jeg frivillig har overtatt hans posisjon, vil jeg også understreke enkelhetens magi.

Dersom regionen klarer å enes om noe de fleste mener er viktig, er sjansen større for at vi finner flere gode løsninger.

Ønsker vi oss et mer spennende jobbmarked, må vi investere mer tid og penger for å levere dette. Er vi enige om at dette har prioritet, må vi agere deretter. Private og offentlige må sette seg ned, å finne ut hva vi kan hjelpe hverandre med, og hvordan vi kan bli mer effektive sammen. Det vi ikke har av spennende gründere, må vi lykkes bedre i å tiltrekke oss

Ønsker vi en region som er mer attraktiv for kommende generasjoner, må vi i tillegg finne ut av hva unge mennesker etterspør – i arbeidslivet, på boligmarkedet og i dagliglivet forøvrig.

I denne diskusjonen og i denne prosessen er det begrenset hva AKA kan bidra med.

I likhet med alle andre kan vi imidlertid gjøre vårt. Vi kan etterleve eget motto: Vi kan komme med noen løsninger framfor flere problemer.

Godt fritidstilbud

Derfor medvirket vi til at AKA-Arena og Hønefoss Arena ble bygget. Vi tror at et godt fritidstilbud blir stadig viktigere for folk flest – ikke minst for kommende generasjoner.

Vi presset også på for å få lov til å utvikle Hvervenmoen, som en spennende arena for handel. Vi mente det kunne gi arbeidsplasser, og at dette derved var viktig for flere enn AKA og vår lønnsomhet.

På veien har det ikke manglet motkrefter. Nå har trolig de siste skeptikerne innsett at AKA Arena ikke var ei frekk «finte» som skulle ende opp med en ny dagligvarebutikk på løkka (noen hevdet faktisk at det var AKAs intensjon!)

Og kanskje enda gledeligere: Hvervenmoen skulle ikke bli dødsdommen for handelen i Hønefoss sentrum.

AKA har hele tiden hevdet at Hønefoss har et potensiale for å ta tilbake posisjonen som det naturlige handelstedet for et stort omland.

Tallene som ble offentliggjort i sommer bekreftet dette. De nye butikkene på Hvervenmoen går som ei kule, og utviklingen av sentrumshandelen viser også vekst. Handelsbyen Hønefoss står foran et ”comeback”. Ingenting vil glede en kremmer mer.

Folk fra omliggende bygder reiser atter til ”byen” for å handle. Kaka blir større - for alle som gjør seg tilstrekkelig attraktiv. Gjør vi flere riktige valg vil kaka fortsette å vokse.

AKA og opptil flere generasjoner i familien Thoresen, heier på Ringeriksregionen.

Smaken av suksess

Vi liker smaken av suksess. Den fremgangen og suksessen som kan nytes av fellesskapet, er morsommere, mer meningsfull og mer velsmakende enn noe annet. Slik er det også for oss.

Selv en litt desillusjonert 2. divisjonsklubb, i en litt overdimensjonert Arena, er viktigere og morsommere enn ennå en ny dagligvareeiendom – ikke minst for den fotballgale halvdelen av familien Thoresen.

Og hvis tilstrekkelig mange ringerikinger innser at en toppklubb er en av vår tids beste og billigste (ja, faktisk) markedsføringsgrep for en ambisiøs vekstregion, kan kanskje HBK oppleve suksess - atter engang...

Det vi kollektivt vil nok, kan vi lykkes med på Ringerike! Spørsmålet er hva vi vil, og om tilstrekkelig mange har ærgjerrigheten og innstillingen som kreves.

Uansett hva vi vil oppnå, må vi opp om morran, og innse at summen av små detaljer gjør en stor forskjell.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags