Johansen er helt sikker på at hun slapp på 40 kroner på parkeringsautomaten. Nå spør hun om hvor pengene er blitt av.

Det var den 22. april Noresundkvinnen skulle til ortoped på Ringerike sykehus. Hun kom kjørende med bil, parkerte på parkeringsplassen, gikk bort til parkeringsautomaten, tastet inn bilens registreringsnummer, og slapp på 40 kroner.

LES OGSÅ: Nå er ikke lenger denne parkeringen åpen for vanlige biler: – Vi har dessverre skrevet ut noen bøter

Fikk bot

Hun trodde alt var i sin skjønneste orden. Da hun kom ut igjen lå det en lite hyggelig overraskelse på frontruta hennes, en parkeringsbot.

– Jeg synes det kan være litt vanskelig med disse kortene, så jeg liker å betale med mynter når det er mulig. Det er det her og derfor betalte jeg med mynt. Jeg er helt sikker på at jeg betalte, jeg sto ikke parkert lenger enn det jeg har betalt for, og jeg tastet inn rett registreringsnummer, forsikrer Johansen.

Det å betale med kontanter er fortsatt er en gyldig betalingsform i Norge.

Som de fleste andre ble Johansen irritert når hun fikk parkeringsbot og særlig siden hun mente hun hadde gjort alt rett.

Hun snakket med resepsjonisten på sykehuset, men parkeringen er overlatt til det private selskapet Aimo Parkering. Hun tok også kontakt med parkeringsselskapet som skal ha hevdet at hun skulle lagt parkeringsbilletten i frontruta, men på Ringerike sykehus er det billettløs parkering og man får ikke en lapp å legge i frontruta.

Hun klaget raskt på parkeringsboten, men fikk etter sommerferien svar fra Parkeringsklagenemnda, om at klagen ikke tas til følge og bota ble stående. Årsaken til det er at det ikke er registrert noen betaling den dagen for det registreringsnummeret Johansens bil har.

– Jeg forstår det ikke og jeg vet at jeg har betalt og gjort ting riktig. Jeg forstår ikke hvorfor betalingen ikke er registrert. Jeg slapp penger på maskinen og de forsvant inn i maskinen. Jeg lurer på hvor de pengene er nå? spør hun.

I svaret fra Parkeringsklagenemnda står det at det er registrert flere myntbetalinger den dagen, men ingen med 40 kroner som var den summen Johansen betalte. Bota på 600 kroner er for lengst betalt.

LES OGSÅ: Kristian (27) betalte med app, men fikk likevel P-bot: – Blir forvirret

– Mer brukervennlig

– Jeg synes systemet med parkeringsautomatene må være bedre. Betaling med mynt må registreres. Jeg synes heller ikke forklaringene som står ved automatene er så gode, sier hun.

Ringerikes Blads utsendte møter Johansen på parkeringsplassen og hun viser hva hun mener er problemet med bruken. Hun forsøker å betale med mynt, men først går det ikke. Automaten vil ikke ta imot pengene. Johansen ringer kundeservicenummeret som står på automaten. Etter en lang forklaring og litt prøving og feil lykkes det å betale for parkeringen med mynt og etter enda mer prøving og feiling å få ut en kvittering på billettkjøpet.

– Jeg synes dette er tungvint og mener det burde vært en enklere måte å registrere betaling på. Det er positivt at det viser seg at du kan få ut en kvittering, men jeg tror mange eldre vil ha problemer med å få det til, sier hun.

LES OGSÅ: Mona (47) og Therese (46) er nye parkeringsvakter: – Gruer oss ikke for å gå på jobb

Aimo park

Ringerikes Blad har vært i kontakt med Elin Constance Greiff, juridisk direktør i Aimo Park Norway AS som eier denne parkeringsplassen.

– Hva kan ha skjedd i denne saken?

– Det er vanskelig å si hva som har skjedd i denne konkrete saken. Det finnes flere alternativer i en slik situasjon. Eksempelvis må alle automater innimellom ta en «time out» for å oppdatere/restarte alle funksjoner. Dersom det tas en lengre pause fra «tasting» på automaten, så kan dette skje. I et slikt tilfelle vil mynter som er lagt på falle ned i returskålen. En annen mulighet er at det er betalt for mer enn de faste satsene pr. 30 minutter. Da vil man få opp et spørsmål i skjermen som lyder «overbetaling – vil du fortsette?» Etter dette spørsmålet må man trykke grønn knapp for å akseptere og komme videre i kjøpsprosessen, eller trykke rød knapp for å få pengene i retur. Dersom man forholder seg passiv (ikke trykker på noe) så faller pengene ned i returskålen, skriver Greiff i en e-post.

– Liv Astrid Johansen spør seg også det folkelige spørsmålet. Hvor er det blitt av pengene mine?

– Som nevnt er vi ikke kjent med hva som har skjedd i denne konkrete saken, og vi kan ikke uttale oss om en konkret persons eventuelle transaksjoner til pressen. Generelt gjelder imidlertid at dersom myntene har falt ned i returskålen har disse blitt liggende der inntil noen eventuelt har fjernet dem, svarer Greiff.

– Bør alle som betaler med mynter passe på at de får med seg en kvittering?

– Dersom kjøpsprosessen fullføres og korrekt kjennemerke på kjøretøyet som parkeres blir registrert skal det normalt ikke være nødvendig å be om kvittering, med mindre man har behov for kvitteringen for eksempel i forbindelse med refusjon av kostnaden. Dersom man ønsker å ha en utskrift som viser parkeringstid, hvor mye man har betalt og til hvilket kjøretøy det er betalt for så er det imidlertid klokt å be om kvittering, forklarer Greiff.

– Har dere gjort noen vurdering av om det er noe dere kan gjøre som gjør det lettere for kundene å bruke automatene?

– Vi jobber stadig med å forbedre betalingsløsningene våre, og vurderer brukervennligheten sammen med våre leverandører. Den største utviklingen skjer nå innenfor digitale løsninger. Vi er bevisste på at noen kunder ikke er komfortable med bruk av mobilapplikasjoner, og det er derfor mulig å betale både med kort og mynt på våre automater, sier Greiff.