Gå til sidens hovedinnhold

«Sykkelbyen» Hønefoss fortsatt langt nede på lista

Artikkelen er over 3 år gammel

I kåringen av «Norges beste sykkelby» havner Hønefoss også denne gang helt nede på 27. plass.

Det er samme plassering som for to år siden, i 2016.

Kristiansand vant årets kåring. 2016-vinneren Lillestrøm ble sendt ned på andreplass.

Det er Syklistenes landsforening som har tatt «sykkeltempen» på landets 30 største byområder.

– Vi føler at vi har fortjent den. Vi har drevet systematisk og strategisk arbeid med sykkeltilrettelegging siden 70-tallet, uttalte varaordfører i Kristiansand, Tove Welle Haugland, da hun tok imot prisen fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mandag.

– Norske byer har fortsatt en lang vei å gå

– Jevnt over opplever dessverre ikke syklister at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de siste to årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal framstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, påpeker generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes landsforening til foreningens nettsider.

Han sier også:

– Skal sykkel framstå som en reell valgmulighet for nye grupper, må sykling være trygt og effektivt. Nøkkelen er utbygging av et sammenhengende sykkelveinett hvor trafikantgruppene adskilles mest mulig.

Les også

Sykkelbyen er ikke sykkelvennlig

Hønefoss ble sykkelby i 2015

Sykkelbyavtalen mellom Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen ble signert i 2015, men i ettertid har en rekke lesere hevdet at Hønefoss ikke er sykkelvennlig.

Først i desember i fjor fikk sykkelbyen Hønefoss endelig sykkelbypenger.

Prosjektleder Linda Engstrøm har som mål at sykkelbruken i Hønefoss skal øke med 25 prosent. Avtalen skulle gjøre det lettere å få tilskudd til sykkeltiltak, og nå kommer de første tilskuddene.

Dette skal pengene brukes til

Samferdselsdepartementet bevilget penger til to tiltak:

  • 700.000 kroner til sykkelparkering i sentrum og ved bussterminalen.
  • 500.000 kroner til oppmerking av sykkelfelt i Hønefoss.

Staten fordeler til sammen 76,4 millioner kroner til kommuner og fylkeskommuner. Tilskuddsordningen ble etablert i 2014.

Støtten forutsetter en egenandel på 50 prosent.

LES OGSÅ: På Kartverket pendler flere ansatte med sykkel: – Vi ønsker oss flere sykkelveier i distriktet

Les også

Hva er raskest i rushtiden: Sykkel eller bil? Her får du svaret!

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.