Bjørlo i tabubelagt møte med Munch

Per Inge Bjørlo bruker sitt eget liv, minner og erfaringer til å lage kunst som vi alle kan kjenne oss igjen i.

Per Inge Bjørlo bruker sitt eget liv, minner og erfaringer til å lage kunst som vi alle kan kjenne oss igjen i. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

I utstillingen «Hode ved hode» møter Per Inge Bjørlo og Lena Cronqvist Edvard Munch – alle med referanser fra sine egne liv.

DEL

Det blir en sterk utstilling som åpner på Munchmuseet fredag, når to av Nordens mest sentrale samtidskunstnere, Per Inge Bjørlo og svenske Lena Cronqvist synliggjør og utforsker det ensomme og sorgfulle rundt et menneskes liv og eksistens.

Utstillingen løfter fram kompliserte følelser og tabubelagte emner som er knyttet til nære relasjoner; som sorg, død, og savn.

«Edvard Munch, Lena Cronqvist og Per Inge Bjørlo bruker alle sine egne liv, minner og erfaringer til å lage kunst som vi alle kan kjenne oss igjen i. I denne utstillingen viser de oss at det vi er redd for og strever med ikke er så spesielt, men rett og slett en del av det å være et menneske», skriver Munchmuseet om utstillingen.

Bjørlos drivkraft har helt siden 1980-tallet handlet mye om menneskets smertefulle eksistens. Han har selv uttalt at det gjelder å holde et skrik inne i seg selv i live. Cronqvist som bor og arbeider i Stockholm og på Koster i den svenske skjærgården, ble i sin tid en pioner med måten hun blottla sin egen smerte og sorg, da hun trakk sine private erfaringer inn i kunsten.

Utstillingens tittel, Hode ved hode - Cronqvist | Bjørlo | Munch, er hentet fra et Munch-maleri fra 1905. Det viser et kvinnehode som lener seg inntil et mannshode. Kvinnen lukker øynene tillitsfullt, mens mannen ser hardt og litt fjernt fremfor seg. Ubalansen i de to hodenes uttrykk sier noe om det komplekse forholdet mellom mennesker og hvor vanskelig det er å oppnå gjensidig tillit, trygghet og tilknytning. Denne psykologiske spenningen kan stå som en metafor for utstillingen som helhet, der Bjørlo og Cronqvist utforsker og synliggjør det ensomme, skjøre og sorgfulle ved vår moderne eksistens.

Utstillingens tittel, Hode ved hode - Cronqvist | Bjørlo | Munch, er hentet fra et Munch-maleri fra 1905. Det viser et kvinnehode som lener seg inntil et mannshode. Kvinnen lukker øynene tillitsfullt, mens mannen ser hardt og litt fjernt fremfor seg. Ubalansen i de to hodenes uttrykk sier noe om det komplekse forholdet mellom mennesker og hvor vanskelig det er å oppnå gjensidig tillit, trygghet og tilknytning. Denne psykologiske spenningen kan stå som en metafor for utstillingen som helhet, der Bjørlo og Cronqvist utforsker og synliggjør det ensomme, skjøre og sorgfulle ved vår moderne eksistens. Foto:



Kurator for utstillingen er Kari J. Brandtzæg ved Munchmuseet. Utstillingen består av malerier, grafikk, tegninger og skulpturer. I tillegg vises en rominstallasjon av Bjørlo, som han har laget spesielt for anledningen.

I denne utstillingen er Cronqvists og Bjørlos verker plassert sammen med noen av Munchs. Disse tre kunstnernes sammensetning inviterer oss til å se og reflektere rundt hvert enkelt individs sårbarhet, ensomhet og forgjengelighet. 

Utstillingen i Oslo kan du se fra og med 28. oktober til og med 28. januar 2018.

LES OGSÅ: Skulpturstopp med Bjørlo på Dovrefjell

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags