Og den handler ikke bare om margarin, tobakk og skumbad som man blir slank av. Her drysses det også med ødsel hånd råd til tekkelige piker, menn på frierføtter og husmoderlige tips til det svake kjønn.

Kort sagt, oppbyggelige sanger og gode råd om husstell, alkohol, tobakk, margarin og lange underbukser.

Sangeren Vollestad har iført seg sistnevnte ved en rekke anledninger i framsynging av reklamesanger for Bøyemakko til diverse yrkesgrupper. Men planlegger ikke å gjøre samme stunt når hans nye bok skal lanseres på Klevjers galleri (i kafeen anno 1920) tre dager til ende i august.

 

Norsk reklamesang

Med seg har han selvsagt rykende ferske eksemplarer av boken «Norsk reklamesang-1844-1940», et knippe eksempler på musikalsk innhold og gode råd, og medmusikant Svein Olav Blindheim og en rekke instrumenter. Kontrabass, gitar, ukulele og sag.

Egentlig er han født litt for sent til å hekte seg så inn i reklamens historie. For ham begynte det egentlig med en singleplate som hyllet Coca-Cola på 70-tallet. Men hektet ble han like fullt. Og han har gått grundig til verket.

Det har resultert i mange kabaretforestillinger i løpet av de siste 30 årene. Både lokalt og på teaterkjeller i Oslo med forestillingen «Spis deg slank». (Tittelen er hentet fra en reklamesang om det fortreffelige slankebrødet «Ruga» lenge før lavkarbodiettene kom.)

Og nå altså; bok. Det har Vollestad drømt om lenge.

De gode historiene

Det handler ikke bare om reklamesangene og fenomenet reklame i alle former og fasonger. Det handler også om historiene bak. Hvem som forfattet, hvem som komponerte og hvem som framførte og i hvilke sammenhenger. Og det er så absolutt underholdende.

Og så langt fra «Bobompibom-Byggmakker» og «Vitaproe for meg» som det er mulig å komme. For her tas reklamebudskapet helt ut. Uten sensur. (Den kom først i 1940 da tyskerne forbød all reklame i Norge i frykt for at den kunne inneholde kodede meldinger og tyskfiendtlig innhold.)

Her synges det nemlig helt uhemmet om den sjarmerende maleren til Bjerke og malingens egenskaper. Det snakkes rosende om hvor stor glede (og helsegevinst) man har av tobakk, snadde, pipe og sigaretter. Margarinen løftes til uanede høyder i valsen fra Margarincentralen (og et utall andre merker). Sjokaldepiken «Freia» fra sjokoladefabrikanten av samme navn er selvsagt sjokoladebrun og lekker og fristende og ville aldri sluppet igjennom nåløyet for sine smårasistiske hentydninger i dag. Men du verden så morsomt det er.

Bad deg slank

Og forbrukerrådet ville antagelig mistet pusten over teksten om skumbadet «Sylfid», forfattet av Frimann Clasen (Lyktemannen) med følgende tekst:

I vår moderne tid er Skumbadet Sylfid

en hutrig hjælp til atter at bli mager

Og fjerne alt det fett man har på lager!

Oppbyggelig viten

Og SÅ mye annet oppbyggelig du får at vite:

Som tekstutsnittet fra boken «500 prøvede Huuskuure imod de fleste Sykdomme hos Menneskene» fra 1845:

«Hypokondri er mest typisk for det melankolske temperament og angriper gjerne fetladne mannfolk i 20 til 40-årsalderen som har sittet meget stille og studert.»

Eller dette fra «Kvinner og Klær» i 1952:

«- Er De en energisløser? – Får De søleskvetter på strømpene når det regner? – Hopper De av gårde som om De hadde springfjær i skoene? Da utnytter De ikke deres naturlige eleganse og sløser med krefter og energi.....

For kraftig muskelbruk kan ved siden av at det tretter, også resultere i overutviklede muskler. Kort sagt; en er selv skyld i at en blir kraftigere enn en egentlig er ment å være. En kan ikke ustraffet vrikke på hofter og bak i årevis uten at den etter hvert blir større av det ...»

Lykke hos fruentimmere

Viktig kan det også være å merke seg, for menn på jakt etter livsledsagerske: (Kjærlighedens Veileder og Livets Lykkestjerne eller Anvisning til at gjøre lykke hos Fruentimmere- 1869)

«Når man snakker med en vakker, påkledd dame, pleier man å stå litt foroverbøyd som for å skjenke hennes ord en størst mulige oppmerksomhet, mens man lar et beskjedent smil kruse leppene..»

Visste du forresten (antagelig ikke) at både Arne Paasche Aasen (Blåveispiken), Herman Wildenvey og Arnulf Øverland har skrevet reklamedikt og fått en 50-lapp per stykk i honorar?

Paasche-Aasen leverte følgende om tobakksmerket «Medina»:

«En opiumshule i Kina

Gir fryd over all forstand

Men salighet gir kun Medina

for den er fra Tiedemann!»

(Gjengitt i trygg forvissning om at vi ikke blir meldt for brudd på tobakksreklameforbudet ...  Medina har gått ut av handelen for minst 70 år siden.)

 

Flere gode råd, sanger og muntre historier får du, hvis du finner veien til Café 1920 på Galleri Klevjer 16., 17., eller 18. august. Der kan du også kjøpe boken og bli enda mer vis på reklamens mangslungne uttrykk og historie.