GAMMEL ÅRGANG: Hadelendingene Øistein Haugen (til venstre), Espen Kindberg og Ole Kristian Jakobsen med en god, gammel Märklin jernbane kombinert med landskap fra Noch. Denne varianten fantes på mange gutterom på 1960- og 1970-tallet.
Arvid Holmlund

Her blir modne menn som smågutter igjen

Lokomotiv, vogner, skinner, sporvekslere, lyssignaler og stasjonsbygninger. Når voksne menn med glødende interesse for jernbane møter hverandre, blir de som seksåringer som får sommerens første is.
Publisert

I 2009 ble Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb stiftet i kjelleren hos Espen Kindberg i Åsbygda i Ringerike, fem meter fra grensa til Jevnaker kommune og Oppland fylke.

Kindberg bodde tidligere på Grindvoll, og er en kjent elektriker på Hadeland. Mange husstander har hatt besøk av den joviale 54-åringen for oppgradering av elektrisk anlegg, eller for å få lagt inn strøm etter oppussing. Kindberg påstår at han kan nesten like mye om tog som svakstrøm og overspenningsvern.

NOSTALGI: – Dette L13-lokomotivet kjøpte jeg på Steen & Strøm på 1970-tallet i Oslo for 63 kroner, og var mitt første tog, sier Espen Kindberg.

NOSTALGI: – Dette L13-lokomotivet kjøpte jeg på Steen & Strøm på 1970-tallet i Oslo for 63 kroner, og var mitt første tog, sier Espen Kindberg. Foto:

På 1970-tallet kjøpte han sitt første lokomotiv for 63 kroner. I dag har ikke Jevnaker-mannen oversikt over hvor mange tog han har på skinner, i hyller eller i esker.

Vårt besøk hos den lokale modelljernbaneklubben startet hjemme hos Espen Kindberg før vi tok turen til «klubblokalet» i underetasjen på Jevnaker skole.

Egen kupé

– Som de fleste andre, fikk jeg interessen for tog da jeg var barn. I mange år måtte togene vike før jeg fant tilbake til hobbyen i 1999. Siden den gang har jeg bygget min egen modelljernbane i kjellerstua, med hundre meter skinner, sporvekslere, lysanlegg, bygninger og «en haug» med lokomotiver og vogner. Moroa har så langt kostet en halv million kroner, men det inkluderer et 25 kvadratmeter stort rom ved siden av, innredet som en jernbanekupé med utrangerte seter fra NSB, sier Espen Kindberg.

54-åringen har en god unnskyldning for å bruke så mange penger på hobbyen sin:

– Det er flere år siden jeg sluttet å røyke, så de utgiftene kan trekkes fra.

EGEN KUPÉ: I kjelleren hjemme har Espen Kindberg bygget ett av rommene som en togkupé med utrangerte seter, som han har fått av NSB.

EGEN KUPÉ: I kjelleren hjemme har Espen Kindberg bygget ett av rommene som en togkupé med utrangerte seter, som han har fått av NSB. Foto:

Moroa har så langt kostet en halv million kroner, men det inkluderer et 25 kvadratmeter stort rom ved siden av, innredet som en jernbanekupé med utrangerte seter fra NSB

Espen Kindberg, modelltog-entusiast

Sosial klubb

Hadeland Og Ringerike Modelljernbaneklubb er en liten klubb med bare 18 medlemmer, hvor ti er aktive. Lederen Vidar Linnerud kommer fra Roa, mens de øvrige medlemmene hører hjemme på Grua, Jevnaker, Hønefoss og Hallingby. «Klubbhuset» har de i kjelleren på Jevnaker skole.

MODULER: Først bygges jernbanestrekningene i seksjoner, og deretter settes de sammen. Her er det Ole Kristian Jakobsen og Espen Kindberg som tar et tak.

MODULER: Først bygges jernbanestrekningene i seksjoner, og deretter settes de sammen. Her er det Ole Kristian Jakobsen og Espen Kindberg som tar et tak. Foto:

– Vi er en klubb for gutter med felles interesse, som møtes hver tirsdag og en gang iblant på torsdager også. Det viktigste for oss er den sosiale biten. Akkurat nå jobber vi parallelt med to prosjekter. Det ene er å lage en kopi av Jevnaker stasjon og stasjonsområdet. Her har vi tatt med helt bort til undergangen i Glassverksveien hvor mer enn én bil har kjørt seg fast. Det andre skal bli en helt ny jernbane med skinner og landskap i to plan, laget etter fri fantasi, sier Øistein Hagen, Espen Kindberg og Ole Kristian Jakobsen.

TIL BESVÆR: Øistein Haugen fra Grua med skinnegangen sør for Jevnaker stasjon, og undergangen i Glasverksvegen, som stadig fanger opp for høye biler.

TIL BESVÆR: Øistein Haugen fra Grua med skinnegangen sør for Jevnaker stasjon, og undergangen i Glasverksvegen, som stadig fanger opp for høye biler. Foto:

Stasjonsbygninger

I forbindelse med byggingen av stasjonsområdet på Jevnaker, har togentusiastene laget en kopi av selve stasjonsbygningen.

– Det er ingen tro kopi, men vi har gjort den så lik den nåværende som mulig. Det lave tilbygget på nordsiden er med, sier Ole Kristian Jakobsen, Torbjørn Paulsberg og Tormod Moløkken, og viser fram det gulmalte huset.

FINT BYGG: Ole Kristian Jakobsen fra Jevnaker (til venstre) og ringerikingene Torbjørn Paulsberg og Tormod Moløkken viser fram en modell av Jevnaker stasjon.

FINT BYGG: Ole Kristian Jakobsen fra Jevnaker (til venstre) og ringerikingene Torbjørn Paulsberg og Tormod Moløkken viser fram en modell av Jevnaker stasjon. Foto:

Neste prosjekt er å lage kopier av Eina, Gran og Roa stasjon.

– Vi får tilsendt byggesett som vi maler og deretter setter sammen. Det følger med tegninger, og det er ingen vanskelig jobb å sette bygningene sammen. Men har man ikke bygget før, kan det nok ta uforholdsmessig lang tid å få stasjonene ferdig.

28 år i NSB

Øistein Haugen fra Grua tok med seg jobben som hobby da han ble pensjonist etter 28 år i NSB. Han jobbet i pakkhuset på Ås stasjon i Akershus, og var skiftekonduktør i Loenga i Oslo.

– Jeg ble tidlig interessert i tog. Som liten gutt bodde jeg i Ås, og den gangen var det både damplokomotiv og svensketog å se. Jeg var spesielt interessert i det svenske lokomotivet Rapid. Her var det mye krefter, sier Haugen.

Blir aldri ferdig

Det er ett år siden medlemmene i Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb startet byggingen av det som skal bli et vakkert prestisjeanlegg i to plan med skinnegang, sporvekslere, lyssignaler, hus og fjellformasjoner. Målet er å skape både sommer- og vinterstemning.

STILIGE DONINGER: Espen Kindberg med noen av lokomotivene han selv har kjøpt.

STILIGE DONINGER: Espen Kindberg med noen av lokomotivene han selv har kjøpt. Foto:

– Vi har ingen tidsfrist for når banen skal bli ferdig. Vi tror modellbanen kan være kjørbar om ett år, men strengt tatt er det vel ikke meningen at vi noen gang skal bli helt ferdig. Det er det sosiale som er viktig, og veien mot målet. Klart det blir moro når banen er oppe og går, og den virker, men når det måtte bli er ikke så nøye, sier Torbjørn Paulsberg.

Klart det blir moro når banen er oppe og går, og den virker, men når det måtte bli er ikke så nøye.

Torbjørn Paulsberg, modelltog-entusiast

Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb har søsterklubber over hele Norge. De har besøkt klubbene i Horten, Drammen, Asker og på Kløfta. En gang har de også deltatt på modelljernbanemesse i Hamburg i Tyskland.

Årlig messe

Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb arrangerer hver vår sin egen messe, som har navnet Hobbymessa. I 2018 foregår den i tidsrommet 16.- til 18. mars.

– Vi har åpent i to dager, hvor folk kommer for å kjøpe og se brukte tog og moduler, som vi har satt opp slik at er mulig å følge med når togene kjører. Rekordbesøket for en messehelg er nærmere tusen fra 2014, men vi har hele tiden ligget stabilt på cirka 700 besøkende.

ENTUSIASTER: Fem av klubbmedlemmene jobbet med skinner og bygninger ved Jevnaker stasjon da lokalavisen var på besøk. Fra venstre: Espen Kindberg fra Jevnaker, Torbjørn Paulsberg fra Hønefoss, Ole Kristian Jakobsen fra Jevnaker, Tormod Moløkken fra Hallingby og Øistein Haugen fra Grua.

ENTUSIASTER: Fem av klubbmedlemmene jobbet med skinner og bygninger ved Jevnaker stasjon da lokalavisen var på besøk. Fra venstre: Espen Kindberg fra Jevnaker, Torbjørn Paulsberg fra Hønefoss, Ole Kristian Jakobsen fra Jevnaker, Tormod Moløkken fra Hallingby og Øistein Haugen fra Grua. Foto:

Byggingen er morsomst

Vi er tilbake i den 50 kvadratmeter store kjelleren hos Espen Kindberg. Med det samme du kommer innenfor døra, forstår du at denne mannen er mer enn alminnelig hekta på modelljernbaner.

I DRIFT: Espen Kindberg med et L18-lokomotiv fra tidlig på 1990-tallet og B3-vogner fra 1960-tallet, som blir brukt på Flåmsbana i dag. Kindberg kan styre alle sine tog og sporvekslere med en digital fjernkontroll.

I DRIFT: Espen Kindberg med et L18-lokomotiv fra tidlig på 1990-tallet og B3-vogner fra 1960-tallet, som blir brukt på Flåmsbana i dag. Kindberg kan styre alle sine tog og sporvekslere med en digital fjernkontroll. Foto:

Kindberg gir oss en demonstrasjon av toget som brukes på Flåmsbanen mellom Flåm ved Aurlandsfjorden og Myrdal på Bergensbanen. 54-åringen lyser opp når han får fjernkontrollen i hendene og kan styre toget og de grønne vognene.

– Jeg har en vanvittig allsidig hobby hvor man både må være teknisk interessert, nevenyttig og kreativ. Jeg tegner banene mine selv, og prøver meg litt fram. Materialet er stort sett kryssfiner og gips. Byggingen er den morsomste biten. Jeg lager fjellformasjoner og bakker, og passer på at stigningen aldri blir på mer enn tre prosent. Blir det brattere, kommer ikke togene opp.

Kindberg fungerer også som togleder.

– Jeg har et kontrollpanel tilnærmet likt det som finnes på vanlige stasjoner. Alt styres digitalt med en fjernkontroll, og jeg har et overvåkningssystem som styrer lyssignalene og stopper togene hvis de havner på kollisjonskurs. For meg er dette like mye en livsstil som en hobby, slår Kindberg fast.

Artikkeltags