– Vi er kjent med flere tilfeller av svindelforsøk av Vipps-kunder. Husk at ingen seriøse firmaer ber om pinkoder, passord eller betalingsinfo på sms eller telefon, advarer Kripos i en melding på Twitter.

Det er få som anmelder svindel eller forsøk på svindel. Kripos ber folk være flinke til å anmelde. De minner om at slik svindelen kan skje både via sms, telefon, e-post, applikasjoner og nettsider.

LES OGSÅ: De føler seg lurt, bedratt og svindlet av samme mann: – Han har gjort livet vanskelig for mange

– Vi anbefaler deg i tillegg å kontakte banken din og forsikringsselskapet ditt. Har overføringen av penger nettopp skjedd? Ring banken umiddelbart og forsøk å stanse overføringen, er blant nettsvindel-rådene fra Kripos.

LES OGSÅ:

Advarer mot svindel: – Biltilsynet har ikke gjenoppstått

Plutselig begynte noen andre å svare Maiken (27) sine samtaler: – Du føler ikke at du har så mange rettigheter

Advarer mot bom-svindel: Går du fem på, kan det koste deg dyrt

DNB-kunder utsatt for svindelforsøk