Bilen, av 1968-modell, har Jon Christian hatt i 25 år i disse dager. Han har ingen planer om å bytte den ut i en annen årgangsbil.

– Jeg har fem og en halv tommeltott. Derfor er jeg god til å pusse, men ikke til å skru, sier han. Noe fullt restaureringsprosjekt frister altså ikke. Men hvorfor skulle Jon Christian bytte bort bilen sin, da? Den er nemlig ikke noe vanlig syn på norske veier.

– Det er en Porsche 912, og alt unntatt fargen er originalt på bilen. Den gikk i San Diego i USA i mange år, før den kom hit i container, forteller Jon Christian.

Om noen stusset på tallet 912, er det kanskje ikke så rart. Det er nemlig 911 som er den kjente Porsche-modellen i Norge.

– Jeg nøyde meg med fire sylindre, i stedet for seks, slik 911-modellen har, forteller Jon Christian.

– 912-modellene gikk i stor grad til USA, der fartsgrensen var lavere på veiene enn i Tyskland. Dermed var det ikke behov for så høy toppfart. Noen kalte den for "poor man's Porsche", men jeg er godt fornøyd med den slik den er. I Norge er det omtrent 80 slike biler, mens det er 1.200 911-ere.

Bilhistorie

Om Jon Christian ikke er den største raceren til å mekke bil, har han til gjengjeld historien inne. Porsche er et merke som fascinerer ham, og ikke minst gjelder det skaperen, Ferdinand Porsche.

– Det er innbegrepet på tysk bilhistorie, sier Jon Christian.

Han har ikke bilen ofte ute på veien, men blir til gjengjeld lagt merke til når han først er ute og kjører.

– Det er absolutt en "headturner", sier han.

– Jeg mener jo at det er rødt som er sportsbilfargen.

Å møte andre entusiaster på Samferdselshistorisk senter er godt, etter to år med begrenset aktivitet i korona-tida.

– Det er et veldig artig miljø. Det har blitt sagt at vi er motorhysterikere, og ikke motorhistorikere. Men jeg opplever at vi er folk som har en felles interesse, som samles, og da går samtalen også på mange andre ting. Bilinteressen blir en katalysator for mye annet.

Tre-karosseri

Blant alle sportsbilene finner vi også en skikkelig engelsk årgangsbil. Henning Dahlgren stiller med en 1953-modell MG-TD.

– Jeg har hatt den i 10 år, etter at den ble importert første gang til Telemark. Det er derfor den har H-skilter, forklarer han.

– Bilen blir jo alt for lite brukt: Jeg er på en langtur hvert år, og har den ellers med hit til klubben, forteller han.

– Det er veldig lite vedlikehold på den. Forrige eier var bilreparatør, og satte den fint i stand. Nå kjører jeg den kanskje 40 mil i året, så slitasjen blir ikke så stor.

Henning avslører en oppsiktsvekkende detalj om karosseriet i bilen.

– Det er jo egentlig en tre-bil. Alt innvendig, i dører og karosseri er av tre, som er beslått utenpå. Bilen veier bare 750 kilo. Jeg har ikke denne ute i regnvær, nei!

Russedugnad

I kiosken på Samferdselshistorisk senter går det unna med vafler, kaffe og brus. Bak disken finner vi tre unge jenter fra kullet som er russ i 2023.

– Vi er i alt 22 jenter på en russebuss, som skal jobbe her gjennom sommeren og høsten, helt fram til september/oktober, forteller Marte Bråthen, Johanne Fekjær og Petrine Ørjasæter.

– Det er en veldig hyggelig jobb! Koselige mennesker som kommer innom for å handle, og de som driver stedet her er også veldig hyggelige, konstaterer jentene.

De jobber på spreng for å finansiere neste års russebuss.

– Vi er egentlig en stor vennegjeng. Noen av oss har vært venner helt siden barne- og ungdomsskolen, mens andre kom til på videregående. De fleste går på Ringerike videregående, men ikke alle, forteller de.

Lotteribil

Utenfor lokalene kan bil-entusiastene friste med en iøynefallende lotterigevinst.

– Det er andre året vi har lotteribil, sier Sverre Tovsrud.

– Denne gangen er det en 98-modell Mercedes 200 SLK. Den kan kalles en "kommende klassiker", sier han.

Bilen er knallgul, og garantert å vekke litt ekstra oppmerksomhet på veien. Kjøper du lodd på Samferdselshistorisk senter, kan den altså bli din.

– Hvor mye penger vi tjener på dette er jeg ikke så sikker på. Men den trekker litt folk til stedet, og vi kommer til å bruke den ved en del arrangementer utover sommeren og høsten, sier Tovsrud.

Allerede neste helg kan han og de andre entusiastene ønske velkommen til lastebil- og veterantraktor-treff, og på Kristi himmelfartsdag er det Cars & coffee med amcar og storskjerm-show. Korona-dvalen er definitivt over på Samferdselshistorisk senter.