Jernbanens forbannelse | Torbjørn Olsen

FORBANNELSEN: – Det er åpenbart andre enn oss som gjerne reiser med tog, som tjener på den moderne jernbanepolitikken, skriver Torbjørn Olsen.

FORBANNELSEN: – Det er åpenbart andre enn oss som gjerne reiser med tog, som tjener på den moderne jernbanepolitikken, skriver Torbjørn Olsen. Foto:

Av

– Jernbanen som foretrukket transportmiddel framstår noen ganger som en ren forbannelse, skriver Torbjørn Olsen.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg liker å reise med tog, og har gjennom hele mitt liv reist mye med tog over alt. Da jeg studerte i Roma, reiste jeg vanligvis fram og tilbake med tog, to dager og en natt. Flott. Men alt blir vanskeligere og vanskeligere.

Jeg skal nå en tur fra Hønefoss til Kristiansand, og vil ta toget. Ideelt burde jeg byttet tog i Hokksund, men siden ikke begge de aktuelle tog stopper der, må det av forståelige grunner skje et annet sted.

LES OGSÅ: – Hvor mye vil det koste å ta Ringeriksbanen?

Det var enkelt før

Inntil for et godt år siden, var det enkelt å gå inn på NSBs hjemmeside og bestille en billett. Den var billig og hadde innlagt togbytte i Drammen. Utmerket.

Men så fikk ideologien om konkurranseutsetting med «trafikkpakker» full kontroll. Samtidig forblir skinnegang, signaler, vogner, eierskap til vognene, personell og togtider omtrent som før.

Vognene får rett nok nye gilde farger (foliering). Personellet har skiftet ut sine klassiske og representative uniformer med noen nokså uverdige plagg. Og navn, betegnelser og merker er til dels blitt fjollete. Det får så være. Tog er nå tog.

Dyrere billetter

Men billettene fra Hønefoss til Kristiansand er i hvert fall blitt mye dyrere, siden de nå er separate tilbud fra noe som kaller seg Go Ahead og fra noe annet som kaller seg et eller annet med vyer. Det får også så være.

For å gjøre det hele mer brukervennlig har man i tillegg etablert et selskap som kaller seg «En Tur», hvilket vel først og fremst er et kallenavn.

Jeg gikk inn på dets nettside for å bestille en gjennomgående reise fra Hønefoss til Kristiansand. Først ville selskapet anbefale meg en masse bussforbindelser (men kunne ikke selge billetter!).

Det gikk jeg ikke med på, for jeg skulle jo ta toget, kl. 13.04 fra Hønefoss med ankomst Kristiansand kl. 19.03.

Det aksepterte så «En tur», men fant ut at da måtte jeg bytte tog i Asker! Og samtidig ga det meg klare advarsler om at overgangstiden i Asker er så kort at jeg ingen garanti får om det skulle bli forsinkelse fram til Asker.

Reise fram og tilbake

Hvorfor jeg skulle reise fram og tilbake gjennom den temmelig mørke Lieråsen tunnel, med fare for å ikke rekke neste tog, prøvde «En tur» ikke å forklare meg.

Men kanskje dette kunne være et økonomisk spesielt gunstig tilbud, de samlede billettkostnader var jo på kun 721 kroner, rett nok to-tre ganger så dyrt som da NSB solgte meg den samme reise?

Nå lot jeg meg ikke utmanøvrere av «En tur». I stedet valgte jeg å kjøpe to separate billetter, med bytte i Drammen. Da fikk jeg mye bedre tid, også om toget fra Bergen skulle være kraftig forsinket, så at jeg nesten holder meg innenfor garantitiden.

Og så viste det seg at dette var nesten hundre kroner billigere enn «En turs» tilbud. Nå kom jeg ned i kr 189 + kr 459 = kr 648.

Moderne jernbanepolitikk

Det er åpenbart andre enn oss som gjerne reiser med tog, som tjener på den moderne jernbanepolitikk.

Og for jernbanen som foretrukket transportmiddel framstår den noen ganger som en ren forbannelse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken