Vi har gitarister og keyboardister, trommeslagere, folkemusikere, korpsmusikere og korsangere.

Kort sagt, vi har utrolig mange dyktige mennesker i de tre tidligere nevnte kommuner.

Jeg har en drøm: Fredag før palmesøndag kan dere møte opp i Hønefoss kirke på kvelden og oppleve noe jeg opplevde i fjor i november.

Fem blåsere i Mistral blåsekvintett gjestet Hønefoss for andre gang, og hadde for anledningen tatt med seg en gresknavnet pianist som sørget for at vinden fikk et innslag av den greske vinden Meltemi som på varme sommerdager bringer behagelige temperaturer.

To fra Ringerike

I kvintetten finner vi ikke bare en ringeriking, – ensemblets oboist Stein Jacob Nordbø er fra Ringerike. Han er gift med solofløytisten i Trondheim Symfoniorkester Siri Hovde, som også er med i Mistral.

Klarinettisten er Josefine Høydahl og bor i Lier, hun er frilansmusiker med utdanning fra Los Angeles i tillegg til Musikkhøgskolen.

Hun jobber på lik linje, med Stein Jakob, med landets profesjonelle ensembler.

Hornisten i kvintetten Maria Wøllo Flaate som holder til i Drammen, er til daglig hornist i Oslo-Filharmonien og fyller sammen med fagottisten Anne Marie Nordbø (søster til Stein Jakob og fra Ringerike) ut bassfunksjonen i besetningen.

Anne Marie er fast ansatt fagottist ved Den Norske Opera i Bjørvika.

De fem medlemmene av Mistral gleder seg til å entre Hønefoss kirke, som de selv sier; – Akustikken her egner seg godt for kammermusikk med blåsere, og så er jo Hønefoss kirke et veldig vakkert rom.

En musikalsk reise til Brasil

Fredag kveld skal Mistral-kvintetten ta oss med på en musikalsk reise til Brasil, hvor vi skal høre et rent brasiliansk program. Stein Jakob kan fortelle at det er et stort spenn i hvordan denne musikken klinger, men det er en tydelig deling av et slagt felles DNA, en spesiell nerve av dans som går igjennom alle satsene.

Konserten åpner med et stykke som har røtter i Brasils fortid før Europeerne koloniserte det og fordrev urfolkene: Ajubete Jepê Amô Mbaê betyr «noe» på språket tupy-guarany og er bygget over to folkedanser, baião og xaxado. Kvintetten følger opp med den svært krevende Quinteto (em forma de chôros), et verk av Heitor Villa-Lobos inspirert av improviserende brasilianske gatemusikere; komponisten omtalte sin serie av «chôros» som «brasilofonier».

Konserten skifter gir og gir seg hen til fengende danserytmer ført i pennen av filmmusikkomponisten Júlio Medaglia før komponisten av åpningsnummeret, Liduino Pitombeira, returnerer med et større verk, Suite Hermética, tilegnet den brasilianske musikeren Hermeto Pascoal.

Ensemblet avslutter med et fyrverkeri av en blåsekvintett signert Júlio Medaglia, hvor sistesatsen har det betegnende navnet «Crazy baby clarinet».