– Her skulle vi hatt hytte | Nils Christian Skjauff

Av
DEL

Helgetanker Kristi Forklarelsesdag
Matteus 17, 1 – 9

Å, her skulle vi hatt hytte! Sånn sukker ofte vi nordmenn når vi er på en vakker plass ved havet eller oppe på fjellet.
Vi ønsker å eie det storslagne utsynet for alltid.

Peter fremsto som typisk norsk da han ønsket å bygge hytter på fjellet. Men foranledningen for hytteplanene var ganske så spesiell. Peter, Jakob og Johannes ble tatt med opp på et høyt fjell av deres lærer og mester, Jesus.

Og der oppe skjedde det utrolige. Jesu ansikt og klær skinte plutselig opp som om Jesus var solen selv. Og de to store profetene, Moses og Elia, viste seg og begynte å samtale med Jesus.

Det er da Peter ønsker å fryse øyeblikket fast, ved å bygge en hytte til hver av de tre. Mens Peter snakker, overdøves han plutselig av en røst som lyder fra en gyllen sky rett over dem. Det er Guds røst: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede. Hør ham!»
Peter, Jakob og Johannes blir helt skrekkslagne og kaster seg ned med ansiktet mot jorden.

Men så skjer noe vakkert og veldig trøstefullt. Det skjer noe som illustrerer hva Evangeliet, de gode nyhetene om Jesus går ut på. Jesus gikk bort og rørte ved dem og sa: «Reis dere, og vær ikke redde!»

Jesus kom til verden for å gjenreise en fallen menneskeslekt. Ved å gi oss tilgivelse og sin seier over døden, gir Jesus oss ei framtid vi aldri kunne ha sammensnekret selv.

Som Guds barn hører vil til i det himmelske fellesskapet. En dag skal vi ikke bare oppleve det glimtvis. En dag skal vi for evig få være i lysglansen fra den Oppstandne.

Guds bolig skal være der vi er og vi skal være der Gud er.
Det var litt av en fjelltur Peter, Jakob og Johannes fikk. Det er litt av et framtidshåp Jesus gir oss i gave!

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags