Gå til sidens hovedinnhold

Ikke vår policy å sette igjen 13-åringer | Brakar

– Vi har full forståelse for reaksjonene rundt situasjonen med 13 år gamle Aksel.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Svar til Tomas Bråten.

Vi synes selv dette var dårlig kundehåndtering, og ble oppriktig lei oss da vi ble presentert saken.

Vi gjør ikke annet enn å legge oss flate her, og beklager på det sterkeste at Aksel måtte oppleve å ikke få være med bussen.

Klar instruks

Som vår salgs- og markedssjef uttalte i den første artikkelen i Ringerikes Blad, så har sjåførene klar instruks på å ikke sette igjen mindreårige.

Les også

Aksel (13) ble forlatt alene midt i byen: – Skikkelig kjipt

Det er med andre ord ikke policy i Brakar, som Tomas Bråten skriver, å sette igjen 13-åringer.

Både Brakar, VyBuss som har arbeidsgiveransvar for sjåførene, og sjåføren selv, er enige om at denne saken burde vært håndtert på en helt annen måte.

En fin dialog

Vi har hatt en fin dialog med Aksels foresatte, og han har også mottatt en kompensasjon fra oss. Sjåføren er fulgt opp av sin nærmeste leder, og VyBuss har gått gjennom regler og rutiner med sine sjåfører. Dette ønsker vi absolutt ikke skal skje igjen.

I artikkelen benyttet vi også anledningen til å komme med litt informasjon om hvordan hverdagen for tiden oppleves av sjåførene våre. Dette var ikke ment som noen som helst unnskyldning for behandlingen av Aksel.

Det skulle aldri ha skjedd, men vi følte det var relevant å få frem en annen side av saken som kunne være med på å forklare hvorfor dette skjedde.

Blir slått og spyttet på

Når sjåfører opplever å bli slått og spyttet på av kunder fordi de etterspør gyldig billett, ser vi at sjåførene har en tøff og utfordrende hverdag. Da er det kanskje forståelig at sjåførene av og til kan fremstå litt harde. Sjåførene er også opptatt av å sikre inntektene.

Vi setter pris på kundene våre – og vi håper kundene våre setter pris på sjåførene som kjører dem hver dag. De har også måttet tilpasse sin hverdag gjennom pandemien, og de gjør en utmerket jobb.

Men så gjør man noen ganger en feilvurdering, som tross alt er menneskelig, og da rydder vi opp i det og tar lærdom av feilen som ble gjort.

Billettkjøp

Som vår salgs- og markedssjef uttalte i artikkelen, så legger vi til rette for billettkjøp på alle måter som er mulige for oss med de forutsetningene vi har for tiden.

Får du ikke betalt med app, Vipps eller kjøpt skrapebilletten vår, kan du ringe oss og be om en faktura, så sender vi deg det.

Eller, basert på tillit, tar du turen innom Hønefoss Sentrum Stopp og sier du har reist fire ganger og gjør opp for deg.

ette ser det ikke ut til at Bråten har fått med seg når han trekker inn Forbrukerrådet. Å ta kontantbetaling om bord er rett og slett ikke mulig i dag. Vi er nødt til å beskytte sjåførene våre fra smitte for å kunne opprettholde busstilbudet. Og dette gjelder ikke bare Brakar. Vi opererer nøyaktig på samme måte som alle andre kollektivselskaper i Norge.

Dette burde Forbrukerrådet vite, og vil bli tatt opp i andre forum med dem.

Les også

Forbrukerrådet reagerer på at Aksel (13) ikke fikk være med bussen: – Et spørsmål om hvordan Brakar behandler kunder

Situasjonen for Brakar når vi ser på utviklingen fra mars 2020 er at antall reiser ligger på 63 prosent av normalt nivå, mens betalingen for reisene er på 37 prosent av normalt nivå.

Bortfall av inntekter

Vi tror ikke det er verken mangel på bruk av kontanter eller mangel på kundeservice fra sjåførene som har bidratt til dette bortfallet av inntekter.

Vi håper at kunden snart kan vise frem billetten sin til sjåføren igjen, og at vi kan ønske alle en god tur.

Vi synes det er trist at Bråten gjør det han kan for å unngå å kjøre buss, men håper han vil gi oss sjansen igjen en gang i fremtiden.

Kommentarer til denne saken