Gå til sidens hovedinnhold

Hvem bør ha ansvaret for at mobbing ikke skjer i skolen? | Ann Kristin Bråthen

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det må være skolen som har ansvaret for at det sosiale samspillet mellom elevene fungerer på et akseptabelt nivå. De må vurdere, kartlegge og følge med. Innlæring av sosiale spilleregler starter hjemme, i barnehagen og alle sosiale arenaer.

LES OGSÅ: Sjokktall for skolene i Ringerike: Hver åttende elev blir mobbet

Men i skolen så må det være et spesielt ansvar fordi det er arbeidsplass og utviklingsarena.

Pedagogisk opplegg

Så da må det benyttes pedagogiske opplegg, hvor en får belyst det enkelte barn sin tilknytning og relasjoner.

Les også

Lærere må ta større ansvar for å hindre mobbing | Øyvind Lien

I dag bør en vel egentlig vite om et barn har det bra eller ikke? Og så må det være rom for mange små og store tiltak.

Kanskje må en ha dager med fokus kun på det relasjonelle og følelsesregistre, med psykologer og andre spesialister inn i skolehverdag, hvis læreren ikke har nok kunnskap og ressurser?

Viktig forebygging

Mye forlangt, og sikkert ressurskrevende på flere nivåer, men hvis en ser på psykisk helse i det som kan være verdens beste land å bo i ... så er det vel her en kan forebygge mer enn noe annet sted i det sosiale rom.

Les også

Mobbeombud Bodil om sjokktall i ringeriks-skolen: – Det er altfor mange barn som ikke har det trygt og godt

Vi lever jo et land som er tuftet på tillit til hverandre, hvorfor skal et barn få ødelagt livet sitt fordi ens ressurser blir ødelagt i stedet for å bli forsterket? I verdens beste land å bo i?

Kan vi gjøre en bedre jobb for det enkelte barn? Eller er det barnet som sitter med ansvaret?

Enig eller uenig? Si det her!

Kommentarer til denne saken