Gå til sidens hovedinnhold

Hva gjør deg lykkelig? | Jan Egil Egil Lyng

Artikkelen er over 1 år gammel

Hvem har ansvaret for at du skal føle deg lykkelig? Selv har jeg som utgangspunkt at ansvaret for at jeg skal føle meg lykkelig, er mitt. Ingen andres.

Noe å tenke på: Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg er klar over at jeg nå begir meg ut i et minelagt område i en tid med økende antall deprimerte og ensomme, men dette er et så viktig tema at jeg tar sjansen på å komme med noen tanker om det.

Forskere ved det amerikanske universitetet Harvard har hvert andre år siden 1938 sendt et spørre skjema til 724 personer samt gjennomført grundige intervjuer med disse personene om jobb, kjærlighetsliv, venner, familie og fritid. Forskerne har videre sett på pasientjournalene deres, scannet hjernen deres, tatt blodprøver og intervjuet både ektefelle og barna deres.

Hovedkonklusjonen til de amerikanske forskerne er: Gode relasjoner er det som gjør oss lykkeligere og friskere. Ensomhet dreper – er like farlig som å røyke.

Det finnes faktorer vi ikke kan påvirke selv, men noe kan vi påvirke selv gjennom valgene vi tar. Noe kan læres og sist, men ikke minst: Vår tenkemåte er avgjørende.

Det er en kjent sak at noen av oss er lettere til sinns enn andre som har lettere for å henfalle til dystre tanker. Noe kan være nedarvet gjennom genene våre, og det får vi ikke gjort noe med. Det kan også være andre forhold f.eks. i oppveksten som har påvirket oss og vår lykkefølelse. Kanskje har vi ikke noe bevisst forhold til dette – det er bare blitt slik.

Jeg har tro på tankens kraft koblet til det forfatteren av boken «The top five regrets of the dying» skriver: «Du velger selv om du vil være lykkelig». Det kan kanskje ikke tas helt bokstavelig. Har man f.eks. nettopp mistet et nærstående familiemedlem, er lykkefølelsen langt unna.

Vi kommer likevel ikke unna at lykkefølelsen har en sammenheng med hvordan vi bevisst velger å forholde oss til det som skjer med oss. Om vi kobler tilbake til resultatet av studien ved Harvard, kan vi bevisst pleie kontakt med venner og skape gode relasjoner til andre for å påvirke ensomhetsfølelsen. Men, kanskje viktigst av alt: Vi kan unngå negative tanker som «jeg har det ikke bra», «det er synd på meg».

Vær bevisst hva som gir deg glede, og gjør mer av det.

Bestem deg for at du vil være lykkelig, vær snill mot deg selv og tenk positive tanker om livet ditt.

Kommentarer til denne saken